Matematik

Opstil differentialligning ud fra datasæt.

25. marts 2017 af oliverbkp (Slettet) - Niveau: A-niveau

I min AT opgave skal jeg ud fra ét datasæt opstille en differentialligning, som model for udviklinigen af Amazonas regnskov. Data som skal danne grundlag for modellen er fundet fra 1970-2016, og ud fra disse data vil jeg opstille en model vha. en diffrentialligning som beskriver udviklingen fremover. 

Data er fundet her: http://rainforests.mongabay.com/amazon/deforestation_calculations.html

Mit spørgsmål er, hvordan jeg opstiller en differentialligning ud fra givne data. Jeg har aldrig opstillet en differentialligning ud fra et datasæt før, så jeg er lidt på bar bund. Tak på forhånd:)

Brugbart svar (1)

Svar #1
25. marts 2017 af peter lind

Du må have en ide om hvilken model du skal bruge. Undersøg om data stemmer overes med lineær, eksponential eller potens funktion

Svar #2
25. marts 2017 af oliverbkp (Slettet)

Mængde af skov (målt i mio. km^2) til tiden t(målt i år), ses vha. regression at kunne beskrives tilnærmelsesvis ved en lineær model , med forskriften: -0.015688·x + 3.71452.

Den funde lineære funktion er ikke en differentialligning. Hvordan laver jeg den om til det?

Brugbart svar (0)

Svar #3
25. marts 2017 af peter lind

dy/dx = -0.015688

Skriv et svar til: Opstil differentialligning ud fra datasæt.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.