Samfundsfag

Ny på arbejdsmarkedet, hjælp

06. april 2017 af Admin005 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej allesammen.

Jeg har fået mit første fritidsjob, og er enormt glad for at kunne få mere selvstændighed.

Jeg er dog allerede stødt på problemer. Jeg kan simpelthen ikke finde rundt i alle de begreber indenfor løn, skat, bankkontor osv. Håber at der er en som kan formidle det på en simpel måde. Det kunne være fedt hvis i/du kunne lave en liste over de vigtigste begreber og deres betydning.

Tak på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. april 2017 af Frellurian (Slettet)

Skat:

I Danmark betaler vi et hvis antal % af vores løn/indkomst om måneden til skat.
Vi betaler i Danmark skat for at kunne opretholde de gode sociale ydelser mm. som vi udelukkende kun har råd til at yde på grund af den betalte skat. (sygehuse, skole, veje, osv.)

Bankkonto:

Så længe at du er under 18, vil du for det meste kunne få dine forældrer med til at hjælpe dig med den. En bankkonto, er dit eget personlige skatkammer :) Der hvor du kan opspare dine penge og få en rente på. Renten er en bestemt antal penge du får udbetalt en gang om året skulle jeg nok mene, (eller om måneden, ikke helt sikker) som er et antal % af de penge du har stående på din bankkonto. Det er ikke mange penge, men lidt har også ret!

Løn:

Den løn du ser at du får ind på din bankkonto har allerede fået trukket skat fra, så du behøver ikke at bekymre dig om at det er noget du selv skal. Når du har frikort er der et hvis antal penge du må tjene om året, alt sammen uden at betale skat af! Du kommer sandsynligvis ikke til at tjene over det maksimale beløb, så det er ikke noget jeg ville bekymre mig om.
Hvis du ikke allerede har et frikort, så gå ind på siden: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=223473
Inde på den side skal du gå under "Opret frikort". Få eventuelt dine forældrer til at hjælpe dig :)

Når du f.eks. arbejder på en søndag eller anden hellidag, vil du få ekstra tillæg, hvilket giver gode penge! Husk dog at du kun må arbejde 8 timer, og at din arbejdsgiver ikke må give dig flere timer. Hvis han/hun gør det, så klag til din fagforening, hvis ikke at din arbejdsgiver mindsker dine timer.

Er der andre begreber du kunne tænke dig forklaret?
Og vær lige opmærksom på at jeg altså ikke er nogen haj til dette, og kun har haft to fritidsjobs for et godt stykke tid siden før jeg startede på gymnasie. Så må meget gerne rette / tilføje nyt til det jeg allerede har sagt.

Skriv et svar til: Ny på arbejdsmarkedet, hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.