Kemi

hvorfor er morfin upolær

29. april 2017 af eztig (Slettet) - Niveau: B-niveau

kan se fra flere opslag her inde at morfin er upolær trods der er flere polære grupper. hvorfor dette og hvor kan jeg evt. finde noget kilde information på dette til min ep

på forhån tak 


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. april 2017 af janhaa

Morfin har bare 2 polare OH-grupper.

Ellers er Morfin-sulfat polart..


Svar #2
29. april 2017 af eztig (Slettet)

øhh ok nu bliver jeg forviret giver du forklare for de andre opslag jeg har læst her inde sige alle de modsatte


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. april 2017 af janhaa

#2

øhh ok nu bliver jeg forviret giver du forklare for de andre opslag jeg har læst her inde sige alle de modsatte

Morfin er et stort upolart molekyl, med bare 2 polare OH-grupper => upolart

Morfin-sulfat er et salt => ioner => polart


Svar #4
29. april 2017 af eztig (Slettet)

det var også det jeg havde forstået... nu mangler jeg bare at forstå hvorfor 


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. april 2017 af AngelOneOne

Hej,

Der er både polære og upolære grupper i morfinmolekylet (som du allerede er klar over). Det meste af molekylet er dog upolært, da det primært består af carbonatomer og tilhørende hydrogenatomer. Bindingerne mellem disse er også upolære. Derfor er morfin overvejende upolært.

Og så en lille fodnote:

Selvom molekylet er ovevejende upolært og dermed fedtopløseligt, gør de to OH-grupper, at molekylet er delvist opløseligt i polære væsker hvorfor det er delvist opløseligt i vand og blod.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #6
30. april 2017 af eztig (Slettet)

Fedt mange tak

Skriv et svar til: hvorfor er morfin upolær

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.