Kemi
Bindingstype
Hej. Så vidt jeg ved, så består en ionbinding af et metal og et ikke metal. Jeg har lige udregnet elektronnegativitetsforskellen for kobber(II)chlorid til at være 1,26, hvilket vil sige, at der er tale om en polær kovalent binding. Betyder det, at der ikke sker en elektronoverførsel til trods for at kobber er et metal?
Dannes kovalente bindinger ikke kun mellem to ikke-metaller?
Svar #1
04. maj 2017 af AngelOneOne
Hej,
Teknisk set, findes der ikke noget der hedder 100% kovalente bindinger eller 100% ionbindinger. Bindinger har enten en kovalent eller en ionisk struktur. Jo mere ulige elektronfordelingen er mellem atomerne, desto mere ionisk struktur har bindingen. På grund af forskellen i elektronegativitet mellem kobber og chlor, er der en uens fordeling af de delte elektroner (der er en større sandsynlighed for at finde de delte elektroner om det ene atom end om det andet). Derfor er kobber(II)chlorid en ionbinding (fordi det har en ionisk struktur). I f.eks. O2 er der tale om en udpræget kovalent struktur, fordi de to oxygenatomer deler elektronerne ligeligt.
/Angel
/Angel
"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
“Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein
Mange tak for dit fine svar! Jeg føler bare, at jeg i så fald ikke forstår, hvad elektronegativitet er. Hvordan kan man have et tal for, hvornår en elektron tilhører et atom og så sige, at der er undtagelser, hvor det ikke gælder?
Svar #3
05. maj 2017 af AngelOneOne
Hej,
Elektronegativiteten, er et udtryk for hvor godt et grundstof er til at tiltrække og fastholde elektroner i kemiske bindinger. Hvis elektronegativitetsforskellen er stor (nogle siger mere end 1,2 og andre 1,6 i forskel) og der er tale om en binding mellem et metal og et ikke-metal, vil der dannes en ionbinding, fordi det ene atom, helt optager elektronen. Det er det der gør, at kobber(III)chlorid er en ionbinding, nemlig at elektronen ikke deles, men nærmest helt optages/overtages af kobber-atomet.
En polær kovalent binding opstår kun mellem to ikke-metal grundstoffer. Den opstår hvis forskellen er mellem 0,5 og 1,6 - men kan defineres som værende en polær kovalent binding helt op til 2,0 i forskel, hvis der er tale om to ikke-metaller og i særlige tilfælde.
/Angel
/Angel
"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
“Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein
Skriv et svar til: Bindingstype
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.