Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Hvordan beregner jeg de gennemsnitlige forpligtelser

10. maj 2017 af Annesjensen (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg er ved at beregne nøgletal til min regnskabsanalyse. Under gældsrenten har jeg en formel der hedder: finansielle omkostninger*100/gennemsnitlige forpligtelser. 

Det jeg er itvivl om er hvordan jeg finder de gennemsnitlige forpligtelser. Er det gældsforpligtelser i alt? Billede af balancen er vedlagt 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. maj 2017 af BjarkeHald60 (Slettet)

Du skal bruge 2 regnskaber for at beregne gennemsnitlige forpligtigelser, da du beregner det som:

(forpligtigelser primo + forpligtigelser ultimo)/2.

Hvis du kun har 1 regnskab, skal du bare tage forplgtigelser som er: 

forpligtigelser = (gældforpligtigelser i alt + hensatte forpligtigelser)


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. juli 2017 af emul0c

Du regner et gennemsnit, fordi de renteudgifter du har i regnskabet relaterer sig til den historiske gæld, hvorimod gælden i regnskabet er et øjebliksbillede af den gæld der er på opgørelsestidspunktet. Du ved ikke hvad gælden har været over året.

Det betyder derfor, at hvis du kun anvender gælden der er opgivet i regnskabet, så antager du at den gæld har været fast hele året (hvilket typisk ikke er tilfældet).

Lad os sige at du har renteomkostninger for 100 i regnskabet, men din gæld kun er 10; så ser det ud som at din rentesats er 100/10 = 10 = 1000%, hvilket må siges at være en ekstrem høj rentesats. Det er fordi dine renteomkostninger kun relaterer sig til den gæld som du har haft historisk. Var din gæld over hele året fx 10.000 og du så dagen før regnskabet indfrier 9.990 så du har 10 tilbage, så har din rentesats reelt set kun være 1% i perioden (100 / 10.000 = 1%).
Under normale omstændigheder kender man ikke gælden løbende henover året når man laver en regnskabsanalyse - derfor laver man en grov antagelse om, at gælden er et gennemsnit af hvad den var primo og hvad den er ultimo.
I eksemplet med de 10.000 og 10 kr., så vil gennemsnittet være 5.005, hvilket vil indikere en rente på ca. 2% hvilket er betydeligt mere retvisende end renten på 1000% (selvom vi jo godt ved at den var 1% kun).


Har man kvartalsregnskaber bør man tage dem med i betragtningen også for at få et mere korrekt billede.

Har man fx meget høje renteomkostninger i forhold til gælden både primo og ultimo, så kan det skyldes at virksomheden har haft store låneudsving henover året, men har indfriet dem inden regnskabet.

Lad os sige at du primo har gæld på 10, hefter optager du 10.000 i gæld over hele året og indfrier lige før ultimo hvor du igen har 10 i gæld. Har renteomkostninger på 100 kroner svarer det til at du har haft en rentesats på ca. 1% - men din gennemsnitlige gæld er (10 + 10) / 2 = 10; og det ser ud som at din rentesats er 1000%. Havde man haft kvartalsregnskaberne med ville man så se at gælden i hvert fald 3 gange (31/3, 31/6 og 31/9) havde været 10.000 og ikke kun 10. Tages de med i betragtningen ville man så få et snit på (10 + 10.000 + 10.000 + 10.000 + 10) / 5 = 6.004, hvilket ville indikere en rentesats på 1.67% (stadig lidt skæv, men bedre).

Dette er et ekstremt tilfælde og nok ret usandsynligt i praksis. Det var blot for at understøtte, at det er vigtigt at benytte et gennemsnit, når man ikke kan vide det reelle tal.

Håber det gav mening.


Skriv et svar til: Hvordan beregner jeg de gennemsnitlige forpligtelser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.