Matematik

Krydsprodukt

13. maj 2017 af melonslice (Slettet) - Niveau: A-niveau

En plan \alpha er givet ved ligningen:

3x-5y-2z+1=0
og et punkt P er givet ved
P(-1,3,1)
a) Bestem en ligning for den kugle, der har centrum i P og har
\alpha som tangentplan. = (x+1)^2+(y-3)^2+(z-1)^2 = \frac{1}{2}\cdot{\sqrt{38}}
b) Bestem projektionen af punktet P på planen \alpha . =\left[ \begin {array}{c} 1/2\\ \noalign{\medskip}1/2 \\ \noalign{\medskip}0\end {array} \right]
c) Bestem en parameterfremstilling for en af de linjer, der er parallelle med
planen \alpha og indeholder punktet P.

Mit spørgsmål drejer sig om spg. C)

http://imgur.com/a/RtURg

Hvorfor må man krydse et projektionspunkt og en vektor? Som det kan ses af billedet får jeg det rigtige resultat, den lilla linje er parallel med planen, retningsvektor(m) = retningsvektor(l) x P\alpha. 2 vektorer kan jo ikke krydses hvis de er parallelle ?

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. maj 2017 af mathon

Din cirkelligning er forkert.

Brugbart svar (0)

Svar #2
13. maj 2017 af mathon

Korrektion:
                           Din kugleligning er forkert.

Svar #3
13. maj 2017 af melonslice (Slettet)

ja, (x+1)^2+(y-3)^2+(z-1)^2=\frac{1}{2}

Brugbart svar (0)

Svar #4
13. maj 2017 af mathon

kugleligning:
                            \small (x+1)^2+(y-3)^2+(z-1)^2=\left ( \tfrac{19}{2} \right )^2

Svar #5

jeg har åbentbart et eller andet forståelsesproblem med den distance formel eller også bruger jeg en forkert metode, du bruger planens ligning og indsætter punktet P, og dividere med længden af normalvektoren?

dist=\frac{\left |3(-1)-5(3)-2(1)+1 \right |}{\sqrt{3^2+(-5)^2+(-2)^2}}

Brugbart svar (0)

Svar #6
13. maj 2017 af mathon

\small dist(\alpha ,P(-1,3,1))=r=\frac{\left |3(-1)-5(3)-2(1)+1 \right |}{\sqrt{3^2+(-5)^2+(-2)^2}}=\frac{19}{\sqrt{38}}=\frac{19\sqrt{38}}{38}=\frac{\sqrt{38}}{2}

\small r^2=\left ( \frac{\sqrt{38}}{2} \right )^2=\frac{38}{4}=\frac{19}{2}

det vil efter korrektion
sige:

kugleligning:
                            \small \small (x+1)^2+(y-3)^2+(z-1)^2=\tfrac{19}{2}

Svar #7

godmorgen mand! tak.

Brugbart svar (0)

Svar #8
13. maj 2017 af mathon

c) Bestem en parameterfremstilling for en af de linjer, der er parallelle med
planen \alpha og indeholder punktet P.

Bemærk: Der er ikke noget retningskrav. …for en af de linjer, hvilket betyder for en af de uendeligt mange linjer gennem P parallelle med planen \small \alpha .

F.eks. ligger \small Q\left( 0,0,\tfrac{1}{2}\right) i \small \alpha
og
          \small \overrightarrow{r_1}=\begin{pmatrix} \frac{1}{2}-0\\ \tfrac{1}{2}-0\\0-\frac{1}{2} \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} \frac{1}{2}\\\frac{1}{2} \\ -\frac{1}{2} \end{pmatrix} er en retningsvektor for linjen gennem Q og R, hvor R er et variabelt punkt i 
                                                     \small \alpha.

en anden og mere bekvem retningsvektor
er:
          \small \overrightarrow{r}=2\overrightarrow{r_1}=2\cdot \begin{pmatrix} \frac{1}{2}\\\frac{1}{2} \\ -\frac{1}{2} \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 1\\1 \\ -1 \end{pmatrix}

En linje gennem \small P\left (-1,3,1 \right ) parallel med \small \alpha har retningsvektor \small \overrightarrow{r}.

\small \overrightarrow{OR}=\overrightarrow{OC}+t\cdot \overrightarrow{r}

\small \begin{pmatrix} x\\y \\ z \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} -1\\3 \\ 1 \end{pmatrix}+t\cdot \begin{pmatrix} 1\\1 \\ -1 \end{pmatrix}

eller noteret

\small \left ( x,y,z \right )=\left ( -1+t,3+t,1-t \right )

Brugbart svar (0)

Svar #9
13. maj 2017 af mathon

korrektion:
og
          \small \overrightarrow{r_1}=\begin{pmatrix} \frac{1}{2}-0\\ \tfrac{1}{2}-0\\0-\frac{1}{2} \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} \frac{1}{2}\\\frac{1}{2} \\ -\frac{1}{2} \end{pmatrix} er en retningsvektor for linjen gennem Q og Pα.

En linje gennem \small P\left (-1,3,1 \right ) parallel med \small \alpha har retningsvektor \small \overrightarrow{r}.

\small \overrightarrow{OR}=\overrightarrow{OC}+t\cdot \overrightarrow{r}     hvor R(x,y,z) er et variabelt punkt på linjen.

Svar #10

Hvordan ved du at Q ligger i planen? Og kan du forklare hvorfor følgende virker: P_{\alpha} X r_{l}, hvor P_{\alpha} er en projektionspunkt ind på planen og r_{l} er en normalvektor til planen.

Brugbart svar (0)

Svar #11
14. maj 2017 af mathon

F.eks. ligger \small Q\left( 0,0,\tfrac{1}{2}\right) i \small \alpha 
fordi koordinaterne opfylder 3x - 5y - 2z + 1 = 0.

Brugbart svar (0)

Svar #12
14. maj 2017 af mathon

Man kan ikke  krydse et projektionspunkt og en vektor.

Krydsproduktet eller det vektorielle produkt er defineret som et produkt mellem vektorer.

Svar #13
14. maj 2017 af melonslice (Slettet)

Spg. B )  Bestem projektionen af punktet P på planen \alpha

Okay, jeg har fundet normalvektoren til planen n:(3,-5,-2) og P(-1,3,1)
så har jeg lavet en parameterfremstilling for en linje l=P+t\cdot{n}vektor 

så har jeg fundet skæringspunktet mellem linje l og planen \alpha.
Konklusion: Projektionen af punktet P på plan \alpha er givet ved P_{\alpha}(1/2, 1/2, 0).

Spg. C)
En retningsvektor for linjen l er normalvektoren til planen.

En retningsvektor for en ny linje m, er r_{m} = r_{l} \times P_{\alpha}
r_{m} = (1,-1,4)

Konklusion: l_{m}=P+s\cdot{r_{m}}\\ m: <-1,3,1> + s\cdot{<1,-1,4>}

Jeg er bare ikke sikker på hvorfor at man kan krydse med P_{\alpha}, men plotter jeg det i Maple som jeg vedhæftet i det første indlæg kan man se at den lilla linje m er parallel med planen.

Brugbart svar (0)

Svar #14
14. maj 2017 af mathon

"Jeg er bare ikke sikker på hvorfor at man kan krydse med P_{\alpha},…"

Det kan du være sikker på, at du ikke kan som forklaret i #12.

Skriv et svar til: Krydsprodukt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.