Matematik

Projekt i analytisk plangeometri

16. maj 2017 af f1bbb3r (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej folk! Jeg skal skrive en matematikprojekt, men jeg er i tvivl om hvordan jeg skal regne opgaverne (a,b,c). Håber I kan vejlede mig. Tak på forhånd!

Vedhæftet fil: 004 Projekt - Dæksel.docx

Brugbart svar (1)

Svar #1
16. maj 2017 af Number42

Som i alle andre geometri opgaver tegener du linier  (og evt kurver) som kan give dig ideer til hvordan man kan løse opgaven. Det hjælper ikke bare at kigge på opgaven. Hvilke linier? det er ligegyldigt, bare nogle . Du opdager så hvad der giver inspiration og hvad du kan viske ud igen.

Linierne AC og BD er fællestangenter til cirklerne, så tegn linierne fra centrum ud til tangenternes røringspunkter. De linier er så vinkelrette på tangenterne.  Dvs at de radier du lige har tegnet er parallelle og du kan føre linien AC ned så C er i den lille cirkels centrum og da du kender forskellen i ralierne (R-r = 30)

og du kender afstanden mellen centrene  (=100) så kan du bruge phytagoras til at finde AC = \sqrt(100^2 - 30^2) = 95,3939

Som selvfølgelig er lig med BD.'

Du kan også udregne vinklerne fx vinklen mellem AC og vandret Tan(v) = 30/100, dermed kan du finde vinklerne mod vandret af de radier du tegnede. de er 90-v (radierne stod jo vinketret på AC)

Du kan gentage det for BD   

Du kan nu finde koordinaterne for A og C, Du skal jo bare lægge R cos(v) og R sin(v) til center koordinaterne som du jo kender (du må selv regne ud hvad der går i x retningen og hvad der er i y retningen)

Nu er du vist på god vej


Skriv et svar til: Projekt i analytisk plangeometri

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.