Fysik

Orbit C smelte isklump

08. juni 2017 af Daimo (Slettet) - Niveau: C-niveau
Hej.

Jeg syntes jeg var meget godt med, indtil jeg kom til denne opgave:

Vi smelter en del af en isklump (0 grader C) på 6.7 kg. ved at tilføre en varme på 1,0 MJ. Hvor stor en masse er der tilbage?

Det er lige det med massen der er tilbage der vælter det for mig. Synes ikke jeg læste om det i kapitlet!

Kapitel 1.6 Fordampning og smeltning ( opg. 122)

Nogen der kan hjælpe? Haster lidt ??????

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juni 2017 af mathon

smelteligning:
                              \small m_{smelt}\cdot \left ( 334\; \tfrac{kJ}{kg} \right )=1{,}0\cdot 10^3\; kJ

\small m_{smelt}=\frac{1{,}0\cdot 10^3\; kJ}{334\; \tfrac{kJ}{kg}}=3{,}0\; kg

\small \small m_{rest}=m-m_{smelt}=(6{,}7\; kg)-\left (3{,}0)\; kg \right )=3{,}7\; kg

Svar #2
08. juni 2017 af Daimo (Slettet)

Mange tak for den fine udregning. Kan du beskrive lidt med ord hvordan og hvorfor. Vil meget gerne forstå det ??

Svar #3
08. juni 2017 af Daimo (Slettet)

smelteligning:#1
smelteligning:

Mange tak for den fine udregning. Kan du beskrive lidt med ord hvordan og hvorfor. Vil meget gerne forstå det ??

Brugbart svar (0)

Svar #4
08. juni 2017 af Eksperimentalfysikeren

Isens smeltevarme er den varmemængde, der skal til at smelte 1kg is. Du ved, hvor meget varme, der tilføres. Så kan du rgne ud, hvor meget, det smelter. Du ved også, hvor meget, der var i starten, så kan du trække den smeltede is fra, så har du resultatet.

Skriv et svar til: Orbit C smelte isklump

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.