Kemi
Kogepunkt
Hej, hvilke faktorer påvirker et stof kogepunkt?
Jeg går ud fra, at styrken på de intramolekylære bindinger har noget at sige, men er der andre faktorer?
Svar #1
08. juni 2017 af AngelOneOne
Hej,
Nej, de intramolekylære kræfter fortæller noget om hvor godt et stof sidder sammen så at sige - altså hvor stærke bindingerne mellem atomerne er og er med til at afgøre hvor reaktionsvillige stoffer er. De intermolekylære kræfter har derimod en indflydelse på et stofs kogepunkt - altså hvor godt molekylerne i stoffet hænger ved nabomolekylerne.
Trykket har også en indflydelse. Jo lavere tryk, jo lavere kogepunkt og omvendt.
/Angel
/Angel
"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
“Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein
Svar #2
08. juni 2017 af heyfreind (Slettet)
Tusind tak, jeg mener, at jeg har hørt, at stoffets overfladeareal også har en indflydelse på kogepunktet, passer det?
Svar #3
08. juni 2017 af AngelOneOne
Hej,
Det har det ikke. Vand f.eks. koger ved 100 ºC ved 1 atm hvad enten der er tale om en lille gryde eller en swimmingpool.
/Angel
/Angel
"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
“Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein
Svar #4
09. juni 2017 af heyfreind (Slettet)
Jeg tænkte mere på, om molekylets overfladeareal har en betydning, altså hvor stort molekylet er? :-)
Svar #5
09. juni 2017 af AngelOneOne
Hej,
Ja ok :o). Størrelsen på molekylet har selvfølgelig også en indflydelse på kogepunktet, men du kan ikke sige noget om kogepunktet ved bare at se på molekylestørrelsen/-vægten. For eksempel kan lette molekyler (Vand - H2O - 18,016 g/mol - kp: 100 ºC) godt have højere kogepunkter end tungere/større molekyler (Ethan - CH3CH3 - 30,07 g/mol - kp: -88,6 ºC). Du kan derimod sige, at for en fortløbende kulstofstofkæde, der stiger kogepuktet for hvert C-atom f.eks: Methan har lavere kogepunkt end ethan, der har lavere kogepunkt end propan, der har lavere kogepunkt end butan osv. Men sammelignet med andre stoffer (vand/ethan f.eks.) kan du ikke sige at molekylestørrelsen eller -vægten har en indflydelse på kogepunktet stofferne i mellem.
/Angel
/Angel
Skriv et svar til: Kogepunkt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.