Dansk

Dansk eksamen hjælp FP9 (essay)

09. juni 2017 af etellerandet321 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hejsa alle sammen derude.

Jeg har lidt problemer med den her analyse jeg er i gang med af et essay.

Jeg har fundet en analysemodel som indeholder de her Essayistiske træk, men ved ikke hvad essayistike træk betyder, og har ingen ide om hvad jeg skal gøre med de ting der står under? Nogle der kan komme med en konkret besvarelse af hvad jeg helt præcist skal gøre og hvad det betyder, altså om jeg kan undersøge om den indeholder ærlighed, tvivlsomhed osv????? Tak for hjælpen på forhånd..

 Essayistiske træk:
– Holdningsvisende
– Ærlighed
– Tvivlsomhed
– Diskuterende
– Berettende/fortællende
– Associerende/tænkende
– Undrende
– Spørgsmålsstillende
– Kultursammenlignende
– Provokerende
– Brug af ironi og sarkasme
– Opfordrende til et bedre f.eks. samfund eller andet,
– Personlig
– Erkendende
– Splittende


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. juni 2017 af saybram (Slettet)

Essay = en genre

Træk (i akademisk forstand) = kendetegn 

Essayistiske træk er derfor bare betegnelsen for, hvilke kendetegn et essay kan indeholde.

Når du kigger på en oversigt som den, du har fundet, over en masse forskellige eksempler på, hvordan et essay kan være, så skal du ikke gå igennem hver og en som en checkliste og undersøge om dit pågælende essay indeholder de ting. Du skal se det som en værktøjskasse. Man bruger ikke hvert værktøj til at bygge en ting, man bruger kun en hammer, når det er nødvendigt, man bruger kun en vinkelmåler, når det er nødvendigt. Hvis dit pågælende essay ikke er tvivlende eller gør brug af ironi og sarkasme, så er det unødvendigt at nævne det - det skal man kun gøre, hvis man burde forvente at en tekst indeholder bestemte træk, men afviger fra normen. Kun hvis det er afgørende for din analyse, er det vigtigt at tage med.

Den oversigt er egentlig bare en masse eksempler på, hvordan et essay kan fremstå. Læs essayet, kig på oversigten - er der noget, der springer dig i øjnene, noget som du synes stemmer overens med essayets indhold? 


Skriv et svar til: Dansk eksamen hjælp FP9 (essay)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.