Kemi

Oliebad vs. vandbad

15. juni 2017 af Sarahbryn - Niveau: C-niveau

Hvorfor kan et oliebad være mere fordelagtigt i forhold til et vandbad? Temperaturen i mit forsøg skal holdes på 80 grader


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. juni 2017 af AngelOneOne

Hej,

Ved 80 ºC, fordamper der en masse vand. Det betyder at der går en masse energi til spilde til det vand der fordamper. Olie fordamper ikke ret meget ved samme temperatur. Derfor er det energimæssigt en fordel at bruge olie. Hvis man samtidig skal arbejde med udstyr i varmebadet, vil en masse vand dermed også forsvinde (der kan ikke være låg på mens man arbejder i mange tilfælde) og vandbadet skal efterfyldes. Det sænker temperaturen og kan ødelægge temperaturafhængige forsøg.

Derudover mener jeg også at olien holder bedre på temperaturen, når man f.eks. løfter låget for at udtage prøver eller måle et eller andet. Dette er jeg dog ikke helt sikker på, men mener jeg har hørt det et eller andet sted.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. juni 2017 af hesch (Slettet)

Olie har mindre varmeledningsevne og viskositet end vand. Det medfører at hvis du stikker et reagensglas med koldt indhold ned i varm olie, vil der opstå en stor temperaturgradient i olien, og dermed mindre gradient i reagensglassets indhold hvor temperaturændinger så sker langsommere og mere jævnt.

Dette udnyttes fx når man hærder stål ved bratkøling:  Anvendes vand, medfører hærdningen knaldhårdt og sprødt stål. Anvendes olie bliver stålet en anelse blødere og mere smidigt.


Skriv et svar til: Oliebad vs. vandbad

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.