Studievejledning

Gennemsnit

23. juni 2017 af wgejo3 (Slettet)

Hej

Jeg er lige blevet student fra HTX og har opnået et gennemsnit på 11,5. Skolen har ganget mit snit op for mig med 1,06, da jeg har haft 5 A-fag, hvorved jeg lander på 12,2 i snit. Hvis jeg søger ind på universitetet inden for 2 år, hvilket jeg netop er i færd med, må jeg gange med yderligere 1,08, men hvordan foregår dette i praksis - skal man gange 1,08 på de 12,2, eller skal man lægge de to bonusser sammen og gange 11,5 med 1,14? Hvis jeg gør det på sidstnævnte måde, har jeg et snit på 13,1, men hvis jeg gør det på førstnævnte måde, får jeg et snit på 13,2. Ifølge Optagelse.dk er mit snit på 13,2, men da jeg har pligt til at søge ind på baggrund af sandfærdige oplysninger, vil jeg gerne have alt på det rene, så er der nogen, der kan hjælpe? :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. juni 2017 af fosfor

De skal lægges multiplikativt sammen. Dvs. snit*1.06*1.08

Mener dog at det er 1.03 med 5 A-fag og 1.06 med 6 A-fag?


Svar #2
23. juni 2017 af wgejo3 (Slettet)

#1 Mange tak. Det giver god mening nu. De regler, du henviser til, gælder for STX. For en HTX'er kan du allerede gange dit gennemsnit med 1,06, når du har 5 A-fag!


Brugbart svar (1)

Svar #3
23. juni 2017 af Skaljeglavedinelektier

Flot snit men det er da en noget diskriminerende bonusordning, der findes. 


Svar #4
23. juni 2017 af wgejo3 (Slettet)

Ja. Det har du sådan set fuldstændig ret i. Hverken 1,06 eller 1,08 bonussen giver ret meget mening, men det er der så meget i uddannelsessystemet, der ikke gør.

Skriv et svar til: Gennemsnit

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.