Matematik

Lineær regression

06. september 2017 af lubilu (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg plejer normalt at forstå matematik og jeg er også rimelig god til det. Men vi har om emnet lineær regression og har opgaver for. Den vedhæftede fil er første opgave og de andre minder om den. Jeg forstår absolut ingenting. Har prøvet at indsætte tabellen i geogebra og funktionsforskriften var "f(x) = 0,18x - 10,2". Men den passer jo ikke, da "b" skal være positivt, som i kan se på den vedhæftede fil. 

Nogen der kan hjælpe mig, så jeg kan komme i gang med opgaverne? Mange tak på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. september 2017 af fosfor (Slettet)

Brug hellere opgavens notation p(L) end f(x)

L-værdierne i tabellen går fra 60 til 100. b-tallet er den p-værdi som regressionen tilknytter L=0. De yderste datapunkter er (60, 1) og (100, 8). Alene ud fra disse er det forventligt at den lineære regression vil tilknytter en negativ p-værdi til L=0, da du ved L=60 allerede er nede ved p=1.

Desuden spørges der efter 3 betydende cifre, hvilket for hældningen vil sige 0.179

Brugbart svar (0)

Svar #2
06. september 2017 af Meppo

Jeg er enig med #1, lubilu: Brug de rigtige navne til dine variabler:

p=0,179L-10,198

Iføge denne model ville en lydstyke L på mellem 0 og 56,972 så bare have en beroligende effekt, fordi det sænker blodtrykket.

Jeg ved ikke om dette stemmer overens med virkeligheden, men iføge modellen gælder det.

Brugbart svar (0)

Svar #3
06. september 2017 af Mathias7878

Indsæt P som dine y-værdier

Indsæt L som dine x-værdier

Brug et form for værktøj, der kan foretage lineær-regression, bl.a. TI-nspire, Excel, Geogebrea, etc..

- - -

Svar #4
06. september 2017 af lubilu (Slettet)

Mange tak for alle jeres hjælpsomme svar. Geogebra runder desværre funktionen op og giver mig kun 2 cifre, hvilket jeg ikke kan bruge til noget, så hvordan kom i frem til 0,179L - 10,198?

Og jeg prøvede alligevel at skrive svaret ind, men 10,198 er åbenbart ikke korrekt, så nu er jeg virkelig forvirret haha

Brugbart svar (0)

Svar #5
06. september 2017 af fosfor (Slettet)

Du har skrevet  0,179 L+10,198

Ved ikke om den vil have komma eller punktum som decimal symbol.

Brugbart svar (0)

Svar #6

Det er fordi du har skrevet plus i stedet for minus, lubilu.

Prøv at skrive -10,198 i stedet for 10,198

Svar #7
06. september 2017 af lubilu (Slettet)

Jeg prøvede at ændre komma/punktum, men det hjalp desværre ikke! Jeg skrev minus i stedet for plus, men det hjalp heller ikke. Men så da jeg rundede tallet op, blev det korrekt. Forstår det slet ikke. Må spørge min lærer. Men mange tak for jeres hjælp! det var stadig brugbart!

Brugbart svar (0)

Svar #8

Nå, jeg havde ikke set at der stod "tre betydende cifre i opgaven" - det er derfor.

-10,198 er jo med fem betydende cifre og ikke tre, sorry.

Helt i orden, glad for at du kunne bruge det.

Brugbart svar (0)

Svar #9
18. november 2017 af ringstedLC

Mange tak for alle jeres hjælpsomme svar. Geogebra runder desværre funktionen op og giver mig kun 2 cifre, hvilket jeg ikke kan bruge til noget, så hvordan kom i frem til 0,179L - 10,198?

Og jeg prøvede alligevel at skrive svaret ind, men 10,198 er åbenbart ikke korrekt, så nu er jeg virkelig forvirret haha

GeoGebra decimaler: Indstillinger/Afrunding: så vælger du bare!

Skriv et svar til: Lineær regression

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.