Kemi

Salte

19. september 2017 af Tanjast (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg har følgende opgave, og er SUPER meget i tvivl om jeg har svaret rigtigt...

Navngiv følgende salte (husk at medføre koeficienten)

NaNo3   =  Na+ + No3?- (Natriumnitrat)

KHSO?4  =  KH?+ + SO4- (Kaliumsulfat)

K?2CrO?4  = K?2+ + CrO4?- (Kaliumcromat)

KCl?2       = Ca?+ + Cl2?- (kaliumchlorid)

ZnBr2     = Zn?+ + Br2?- (zinkbromid)

Al?2(SO?4)?3 = Al2+ + SO43- ?(alluminiumsulfat)

K2CO3    = K2+ + CO3-? (Kaliumcarbonat)

HBr       = H+ + Br-? (Hydrogenbromid)

Har aldrig nogensinde haft kemi før, og er lige startet på e-learning, så color me stupid

Mvh

Tanja


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. september 2017 af Skaljeglavedinelektier

Nr.2 er forkert. Hvis ikke du mener K2SO4

Nr.4 er du sikker på, at det ikke skal være KCl og ikke KCl2 ? Det er heller ikke KH. 

Nr.6 Aluminium indeholder kun et l. Det er heller ikke Al2+

Jeg er ikke helt med på, hvad det der står på højreside af ligehedstegnet skal forestille, og de mange spørgsmålstegn gør, at jeg ikke har kigget på den del af det udover de to meget åbenlyse nævnt ovenover. 


Svar #2
19. september 2017 af Tanjast (Slettet)

For hulen... de mange spørgsmåltegn er min computer der driller mig. De skal slet ikke være der.

Nr. 2 jeg Mener KHSO4

Nr. 4 Mener jeg KClO2? (der er simpelthen spøgelser i computerens tastatur)

Nr.6 - Hvis det ikke er Al2+? Hvad er det så?

Det på højre side af lighedstegnet skal være ionerne.

Helt specifikt står der i opgaven:

Navngiv følgende salte: Husk at medbringe "koeficienten" dvs forholdet mellem de positive og negative ioner.


Svar #3
19. september 2017 af Tanjast (Slettet)

Og nu gjorde den det igen. Det er åbenbart ikke computeren, men denne side der laver ballede, lige så snart jeg trykker på send, for jeg kan se den har smidt et ? ind i nr 4 og 6 igen.


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. september 2017 af AngelOneOne

Hej,

Nr 2 - Kaliumhydrogensulfat

Nr 3 - K+ + H+ + SO42- eller ikke fuldt differentieret bliver det til K+ + HSO4-

Nr. 4 - Kaliumchlorit

Nr. 6 - SO42- - Og da du har tre af dem, har du en nettoladning på -6 på sulfaterne, derfor skal du også have en nettoladning på +6 på aluminiumionerne. Det bliver derfor Al3+ og stoffet hedder aluminiumsulfat. - Husk også koefficienterne (tallet der angiver hvor mange atomer/ioner der er af hvert grundstof). I dette tilfælde er der 2 Al3+ og 3 SO42-

KCl --> K+ + Cl-

Husk altid at nettoladningerne skal være ens på begge sider, ellers ender saltet ikke op med at være elektrisk neutralt.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. september 2017 af Skaljeglavedinelektier

Nr. 2 vil så være kaliumhydrogensulfat. Kalium (K) og hydrogen (H) er selvstændige ioner. 

Nr. 4 er kaliumchlorit. 

I forhold til Al2+ så prøv at kigge i et periodisk system. https://ptable.com er en personlig favorit. 

Prøv at tjekke op på dine ioner og renskriv det uden de forskellige spørgsmåltegn, det skyldes højst sandsynligt, at du kopierer det ind fra et andet dokument, så tager jeg gerne et kig på dem også. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. september 2017 af Skaljeglavedinelektier

#4 og jeg har åbenbart forskellige måder at dele vores viden på. Jeg tror mere på at hjælpe folk på rette spor fremfor at give dem svaret til det hele. Men så må jeg blive noget hurtigere på tasterne. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. september 2017 af AngelOneOne

#6, Ja - Som det ses tydeligt i bl.a. https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1775073#1775091

Som du måske har bemærket, forklarer jeg også hvorfor det er som det er, med de eksempler, eller problemer som spørgeren stiller op. Dermed giver jeg forklaringen på hvordan man når frem til resultatet, så spørgeren selv har en ide om hvordan opgaver af samme art skal løses i fremtiden.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #8
19. september 2017 af Skaljeglavedinelektier

I det indlæg du henviser til er svaret allerede givet. Jeg vedlægger bare min løsning. 

Det var ikke ment som en direkte kritik, og din måde er helt sikkert anvendelig, og en jeg også selv har brugt og bruger, men jeg mener dog ikke, at det var nødvendigt i dette indlæg. 

For mig er det bare en generel betragtning, at der er mange, der giver svaret direkte hver gang og ikke hjælper spørgeren på rette vej i stedet for. Ved at hjælpe, fremfor blot at give svaret, sørger man også for, at studieportalen ikke bliver misbrugt. 


Skriv et svar til: Salte

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.