Matematik

Maple Eigenvectors

22. september 2017 af ohio12 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg sidder og har en opgave omkring dekomponering af af en K matrice. I punket hvor man skal finde egenvektorerne til egenværdierne (kvadr(egenværdierne) = skaleringsværdierne). 

Mit problem ligger faktisk i at Maple ikke giver mig de korrekte egenvektorer. Jeg har testet et eksempel af i læringsmaterialet i Maple og der får jeg ikke de samme egenvektorer. Jeg vedhæfter billeder om problemet. 

Kan nogle fortælle mig hvad jeg gør galt eller eventuelt har misforstået?

Vedhæftet fil: hjælp.pdf

Brugbart svar (1)

Svar #1
22. september 2017 af Soeffi

#0. Du har fundet egenvektorerne i Maple, hvor det andet er enheds-egenvektorer. Prøv at dividere med længden af de enkelte vektorer.


Brugbart svar (1)

Svar #2
22. september 2017 af swpply (Slettet)

1) Du skal normalisere de egenvektore som Maple giver dig.

2) Den egenvektor mapple giver dig hørende til egenværdien 9 peger modsat egenvektoren givet i læringsmaterialet — hvilket ikk er noget problem (tænk på egenværdi problmet Ax=λx).


Svar #3
23. september 2017 af ohio12 (Slettet)

Ah ja, det kan jeg godt se nu. tak :) 

Nu bliver jeg dog bare lige i tvivl om hvordan jeg skal aflæse egenvektorerne når jeg bruger kommandoen Eigenvectors. Jeg får egenværdierne i venstre kolonne og egenvektorerne i højre. Skal jeg aflæse egenvektorerne i rækker eller søjler? Altså første egenværdi har egenvektoren i første række eller første søjle? Jeg synes det er forskelligt an på hvilken opgave jeg laver, om det passer med række eller søjle.. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. september 2017 af swpply (Slettet)

De kommer i søjler.

første egeværdi høre altså til første søjle-"vektor", anden egenværdi til anden søjle-"vektor", osv.


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. september 2017 af swpply (Slettet)

Husk egenværdierne (såfremt at egenværdimultipliciteten er én) er unikke optil en multiplikativ konstant.


Skriv et svar til: Maple Eigenvectors

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.