Studievalg og videregående studie

Succeshistorier med kvote 2 :)

07. oktober 2017 af Victorhansen12 (Slettet)

Hej Hej Studieportalen!

Jeg vil egentlig bare spørge om nogle herinde på SP havde lyst til at dele deres succeshistorier med deres kvote 2 ansøgninger. Jeg tænker primært på Odontologi, Medicin og andre uddannelser(CBS) med høje adgangskvotienter. Grunden til min efterspørgsel er at jeg oplever folk med et middelt gennemsnit på omkring de 6-8 allerede på forhånd har opgivet kampen om drømmeuddannelsen! Derfor håber jeg at der er nogle derude som er kommet ind på deres drømmeudannelse med et middelgennemsnit, fordi de virkelig kæmpede for deres drøm! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. oktober 2017 af Smut1

Hej. Min storesøster kom et på veterinærmedicin med et middelt gennemsnit (på det tidspunkt lå kvote 1 på omkring de 11). Første år hun søgte kvote 2, kom hun ikke ind. Så tog hun et år på biologi, hvorefter hun fik tildelt en plads.


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. oktober 2017 af dannysannem

Hej

På Rønde Højskole har vi mange eksempler på elever der er blevet optaget via kvote 2 på uddannelser med høje adgangskvotienter. Et højskoleophold er på ingen måde en garanti for optagelse, men det vækker modet og lysten til at arbejde videre med den retning, man drømmer om.

I forhold til de specifikke uddannelser du nævner så kunne jeg fx anbefale et kig på vores linjefag sygepleje og medicin.


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. oktober 2017 af guzbak

Jeg har altid været dygtig i skolen og meget målrettet. Jeg gik ud af folkeskolen med nærmest kun 12 til mine eksaminer, og det samme i 1.g. I 2-3 g gik det ned af bakke dels fordi jeg havde nogle uheldige undervisere, dels fordi jeg begyndte at blive lidt ligeglad og tænke "det skal nok gå" fordi jeg var træt af at prøve forgæves, hvilket ikke var godt nok til et snit på 11.

Jeg var meget i tvivl om valg af uddannelse da jeg blev student, fordi jeg netop kun havde odontologi eller medicin i tankerne. 

Det endte så med jeg fandt et andet interessant studie med kombination af teknologi og sundhed, hvilket jeg var ret glad for. I mellemtiden havde jeg sundhedsfaglige valgfag, var aktiv som underviser på universitetet og havde også et andet studiejob der. Da jeg blev bachelor, tænkte jeg at jeg ville give det et forsøg med medicin, så jeg ikke ærgede mig over at have givet op i fremtiden og fordi jeg ikke ville droppe ud, hvis jeg startede på min kandidat...det endte så med at jeg kom ind på medicin selv samme år. :)

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. oktober 2017 af guzbak

Det skal lige siges at jeg i løbet af min bachelor også fik 10 og 12 i næsten alle fag, men jeg havde en ret uheldig periode i gymnasiet hvilket resulterede i en middelkarakter. Men min generelle erfaring er at de fleste, der kommer ind, har en anden relevant bacheloruddannelse. Pga. de strenge krav som nu er kommet, kan man måske i stedet læse en (næsten) bacheloruddannelse.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #5
12. oktober 2017 af Victorhansen12 (Slettet)

Lyder rigtig godt for dig guzbak :) Hvilken bachelor havde du inden medicin? Og hvordan var det muligt for dig at tage endnu en bachelor uddannelse med det nye uddannelsesloft? :) 


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. oktober 2017 af guzbak

Jeg blev optaget inden loftet kom :)
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Succeshistorier med kvote 2 :)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.