Matematik
Bestem funktion - 2 sæt af målinger
Godaften alle,
Så sidder jeg igen med 1 lille dulmende opgave - Har siddet i et stykke tid, men vælger endnu engang at spørge her på forummet efter at have haft fået nyttefuld hjælp, samt en god tone.
Opgaven lyder:

Vi ved at h opgives i meter, og er meter over tærrenet - Derudover, så er v(h) opgivet eller målt i m/s.
Denne opgave, har jeg nu efterhånden siddet og kigget lidt på. Jeg har fundet frem til, at der skal bruges logaritmer, ud fra hvad jeg kan se. Derefter går jeg ud fra at vi står i et "2 ligninger med 2 ubekendte" scenarie - Jeg håber ikke det er til besvær, i så fald kigger jeg videre på nogle af de andre opgaver. Dette er heldigvis den eneste jeg har meget besvær med!
Skal i bruge mere information, så spørg endelig.
Forsat go' aften,
- Alonely
Svar #1
08. oktober 2017 af Mathias7878
Tænker, at v = vindhastighed og h = højde, dvs. du kan finde a vha. formlen
og b som
Svar #2
08. oktober 2017 af Alonely (Slettet)
Alright, omkring vindhastigheden og højden er helt rigtig, bare mig der glemte at informere dig om det!
Udover det, så tak for dit svar - Som jeg forstå, så har jeg prøvet at sætte mine x-værdier og y-værdier op, så det er mere overskueligt, men er ikke sikker på om det er rigtigt. Lidt lamt at jeg ikke engang er sikker på disse værdier, men jeg gør mit bedste, tror bare denne opgave har kogt mig lidt.

Men det lader til, at hvis jeg putter mine x-værdier og y-værdier ind, jamen så giver det hovederegnet, 1 - Så det oplyser mig allerede nu om, at jeg gør noget helt forkert!
Svar #4
Jeg kunne eventuelt give dig nogle eksempler, på hvad jeg har gjort i de andre opgaver, som omhandler nogenlunde det samme.
I denne her opgave, fik man oplyst:

Og så fik jeg til opgave at:

Som jeg jo løste!
Håber dette hjalp lidt, udover at jeg gør noget forkert.
Svar #5
EDIT: Så lige dit svar nu, kigger lige nærmere!
Tak igen.
Svar #6
Oh god, selvfølgelig. Min y er selvfølgelig vindhastigheden, og ikke bar højden igen.
Så, tror jeg fandt ud af det - Jeg har fundet frem til:

Jeg er ikke 100% sikker på, hvad min højde er nu, om det faktisk bare er de 2 højder lagt sammen. Hvis det er, jamen så er det helt i orden!
Skriv et svar til: Bestem funktion - 2 sæt af målinger
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.