Kemi

Mængdeberegninger

09. oktober 2017 af lee charlie - Niveau: C-niveau

Hej Studieportalen, 

Jeg læser kemi på FLEX og føler ikke at jeg får så meget ud af den hjælp jeg nu engang får der, så jeg prøver lige her. 

Det drejer sig om et par småting jeg er usikker på:

Første spørgsmål:

Jeg har beregnet massen etc. på følgene spaltning af et stof NH4HCO3 (s)-> NH3 (g) + CO2 (g) + H2O (x)

Nu er opgave at finde frem til det antal L der dannes af hver af de 3 gasser, når temperaturen er 20 oC og trykket er 1bar. Der er denne note: Brug idealgas ligningen og husk at lave temperaturen om til kelvin

Men det kan jeg ikke finde noget om i pensum?

Andet spørgsmål:

Jeg har udregnet stofmængdekoncentration etc, og skal nu finde den aktuelle koncentration:

Her skal stofmængden (natriumfosfat) deles med volumen (vand):
c(stof)=n/V
0,74 / 2,0 = 0,37
Stofmængdekoncentrationen er altså 0,37 mol/L

Hvad er de aktuelle koncentrationer af ionerne?
[Na+] =
[PO43-] = mol/L

Jeg skal også finde frem til aktuelle og formelle koncentration af følgende salte: 


                                      Formel koncentration Aktuelle koncentrationer
                                          
0,2M BaCl2 ->                c(BaCl2) = 0,2M        [Ba2+] = 0,2M,  [Cl-] = 0,4M
0,1M KBr   ->                 c(KBr) = 0,1M             [K+]=0,1M         [Br-]=0,1M

0,35M NH4Cl                 c(NH4Cl)=0,35M        [NH4+]=0,35     [Cl-]= ?
0,25M Ca(NO3)2
0,15M K2CO3

Jeg er til at starte med i tvivl om hvordan jeg finder frem til den aktuelle koncentration, men er de første korrekte?

På forhånd mange tka til dem der kan og vil hjælpe mig lidt!


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. oktober 2017 af mathon

             \small NH_4HCO_3\, _{\textit{(s)}}\; \overset{\Delta }{\rightarrow} \; NH_3\, _{\textit{(g)}}\; +\; CO_2\, _{\textit{(g)}}\; +\; H_2O\, _{\textit{(g)}}

molforhold:
                       \small NH_4HCO_3:NH_3:CO_2:H_2O=1:1:1:1

                       \small V=\left (\tfrac{R\cdot T}{p} \right )\cdot n=\left ( \frac{\left (0{.}083142\; \tfrac{bar\cdot L}{mol\cdot K} \right )\cdot \left ( (273{.}15+20) \; K\right )}{1\;bar} \right )\cdot n=\left ( 24{.}3739\; \tfrac{L}{mol} \right )\cdot n


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. oktober 2017 af mathon

Du har ikke informeret om massen af  NH4HCO3


Svar #3
09. oktober 2017 af lee charlie

hov det glemte jeg:


                     NH4HCO3   NH3             CO2                     H2O
koefficienter    1                     1                   1                        1
m (g)            67,9g             20,9g            51g                  37,12g
M (g/mol)     79,06g/mol    18,04g/mol    44,01g/mol     32g/mol
n (mol)         1,16mol         1,16mol         1,16mol           1,16mol
 

Kan du evt. prøve at forklare mig hvad du mener med de ligninger du har skevet? Hvilket spørgsmål er de svaret på? Det er ikke noget jeg har set før - kemi på c-niveau :/)


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. oktober 2017 af mathon

                     \small \small V_{NH_3}=V_{CO_2}=V_{H_2O}=\left ( 24{.}3739\; \tfrac{L}{mol} \right )\cdot \left (1{.}16\;mol \right )=28{.}27\;L


Svar #5
10. oktober 2017 af lee charlie

Er der nogen der vil være venlig at hjæle mig med den overstående problemstilling jeg har? 


Svar #6
10. oktober 2017 af lee charlie

Jeg kan godt se resultatet af et af mine spørgsmål - men er der nogen der kan forklare/uddybe hvorfor? 

PFT!!:)


Svar #7
10. oktober 2017 af lee charlie

? Please ..


Skriv et svar til: Mængdeberegninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.