Fysik

resistans

12. oktober 2017 af lailakk - Niveau: B-niveau

kan man godt have en modstands resistans på  
0.30765 Ω ?
  


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. oktober 2017 af Eksperimentalfysikeren

Det kan man godt, men det er ikke nemt at ramme præcis denne værdi. Hvis det er en værdi, du er kommet frem til ud fra et forsøg, du har lavet selv, vil jeg ikke regne med, at de sidste cifre kan forsvares. Husk at vurdere usikkerheden, og afrund til det antal cifre, du kan stå inde for.


Svar #2
12. oktober 2017 af lailakk

#1

Det kan man godt, men det er ikke nemt at ramme præcis denne værdi. Hvis det er en værdi, du er kommet frem til ud fra et forsøg, du har lavet selv, vil jeg ikke regne med, at de sidste cifre kan forsvares. Husk at vurdere usikkerheden, og afrund til det antal cifre, du kan stå inde for.

Jeg har i hvert fald lavet et forsøg som går ud på at sammenligne modstanden for en glødepære, med en normal modstand. Jeg skal så udregne modstandens resistans ud fra den liniære graf, som jo er for den normale modstand. Her har jeg lavet en U-I graf, men jeg ved ikke om det er rigtigt, idet jeg har fået tallet 0.30765 Ω som hældningskoefficient. Dog da jeg lavede en I-U graf for samme måledata, fik jeg tallet 325,04 som hældningskoefficienten, så vil jeg bare spørge om det kunne give bedre mening for at være modstandens resistans?


Svar #3
12. oktober 2017 af lailakk

Jeg har også spørgsmål som jeg har svært ved:

 Ændres resistansen af glødepæren når strømmen øges? Hvis ja, hvordan og hvor meget?

Kan du hjælpe med dette? :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. oktober 2017 af Eksperimentalfysikeren

Du må have en regnefejl. Har du målt i mA og glemt omregningen til A?

Når strømstyrken gennem en normal glødepære forøges, stiger varmeudviklingen, hvilket får temperaturen til at stige. Dette bevirker, at modstanden forøges. Ændringens størrelse afhænger af pærens dimensioner. Hvor lang er tråden? Hvor tyk er den? Er tråden spiraliseret? Evt. dobbeltspiraliseret? Er der argon i kolben? Hvor stor er kolben? Er det måske en halogenpære? Du kan se, at det ikke er simpelt at svare på, hvor meget modstanden ændres.


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. oktober 2017 af hesch (Slettet)

#0: Er pæren en kultrådspære falder modstanden i tråden ved øget strøm. Jeg har brugt dem ved barnefødsler i soveværelset.

Metaltrådspærer er fremstillet af Wolfram. Du kan google modstandstemperaturkoefficienten for dette metal.
Ved "normal" drift kommer trådtemperaturen op på små 3000ºC. Metallet smelter ved ca. 3200ºC.


Skriv et svar til: resistans

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.