Engelsk

Sproglig stil, ord o.lign.

13. oktober 2017 af CloeL (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg vil gerne vide, om der er nogle, der er gode til dette. Jeg vil ikke have I laver opgaven, jeg vil blot gerne vide, om jeg gør dette korrekt og ligeledes lytte til jer. Jeg ved ikke meget om det, og jeg ville gerne vide hvordan denne opgave bør løses.

Den lyder: 

Tekst 1 er fra et rejsebureaus hjemmeside. Tekst 2 er fra et online leksikon. Sammenlign kort teksternes sproglige stil, fx med hensyn til ordvald og sætningsopbygning. Underbyg dit svar med eksempler fra begge tekster. Skriv dit svar på dansk.

TEKST 1

Greece

Grecian charms

Pulling in more than 13 million touristis every year, Greece is one of the world's most popular holiday spots. And it's not hard to see why. Spotless sands, centuries of history, and traditional sugar-cube towns are just the start of what the country has to offer.

Lesser-known isles

Santorini, Mukonos and Skiathos have all put a cosmopolitan gloss on the classic Greek combination of sun, sea and sand, while Kefalonia and Skopelos offer up beautiful beaches and laid-back towns. Thassos and Samos like to stay out of the spotlight - the beaches there are footprint-free and cypress trees are the only high rises you'll find.


TEKST TO

Greece, the southernmost of the contries of the Balkan Peninsula. Geography has greatly influenced the country's development. Mountains have historically restricted internal communications, but the sea has opened up wider horizons. The total land area of Greece (one-fifth of which is made up of the Greek islands) is comparable in size to England or the U.S. state of Alabama.

Jeg er vidende om, tekst to er velskreven og kort. Ydermere er sproget godt. 

Tekst 1 er skrevet i et sprog, der er levende og oplysende.

Teksternes tilblivelse (leksikon o.lign.).

Jeg ved ikke lige hvad, der kan skrives. Og jeg vil gerne vide, om I ved hvad, jeg kunne skrive (og lignende) OG om det er korrekt det, jeg gør.


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. oktober 2017 af Stygotius

Både ordvalget  og formuleringen i tekst 1 er præget af vurderende udtryk. De giver udtryk for den skrivende personlige mening. Den er  subjektiv.

Tekst 2 er objektiv. Den beskæftiger sig kun med at fortælle om kendsgerninger. Der siges intet om hvorvidt de ting der nævnes i tekst 2, er gode eller dårlige. Ingen kan argumentere mod dem.

Ja, det er rigtigt at tekst 2 kunne være hentet fra et leksikon, som jo normalt vil have en høj sandhedsværdi.

Tekst 1 vil overbevise, Tekst 2 vil informere.


Skriv et svar til: Sproglig stil, ord o.lign.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.