Matematik

Midtpunkt på parallelogram

19. oktober 2017 af TeamFinal - Niveau: Universitet/Videregående

Hej igen hjælpere

Jeg skal finde skæringspunktet på diagonalerne i et paralellogram, og det eneste jeg har er parameterfremstillingen , samt en enhedsnormalvektor jeg har regnet ud som jeg skal lade løbe fra midtpunktet på parallelogrammet.. jeg har prøvet at finde forskellige løsninger, men der skal jeg bruge en af vinklerne eller de 4 punkter på parallelogrammet - er der nogen der kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. oktober 2017 af VandalS

Du kan finde midpunktet på dit parallelogram ved at indsætte passende (simple) værdier for s og t - hvis du mener du har et bud på de korrekte værdier kan du tjekke ved f.eks. at beregne afstanden fra det punkt, dine værdier giver dig, til hjørnepunkterne i parallelogrammet.


Svar #2
19. oktober 2017 af TeamFinal

Ahh perfekt! Siden værdien skulle være mellem 0 og 1, tænkte jeg at 0.5 var et godt bud, og det gav i illustrationen præcist det punkt hvor paralellogrammet har sin midte

tusind tak igen


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. oktober 2017 af VandalS

Ingen årsag =)

Som en ekstra øvelse kan du også prøve at finde en parameterfremstilling for diagonalerne, dvs. de rette linjer mellem hhv. P(0,0) og P(1,1) samt P(1,0) og P(0,1), hvor P(s,t) er din parameterfremstilling for parallelogrammet.


Svar #4
19. oktober 2017 af TeamFinal

Ja jeg prøvede faktisk først med det, men syntes ikke rigtig jeg kunne finde ud af det nemlig, eftersom jeg ikke kendte vinklerne:/


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. oktober 2017 af VandalS

Du kunne beregne vinklerne hvis du ville, men det er ikke nødvendigt. Du kan nemt parameterisere en ret linje mellem to punkter a og b ved \bold{p}(w) = w(\bold{b-a}) + \bold{a}.

\bold{b-a} giver vektoren fra a til b og w \in [0,1] fanger alle punkterne imellem de to endepunkter efter en parallelforskydelse med a.


Skriv et svar til: Midtpunkt på parallelogram

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.