Matematik
Gør rede for om funktionen er differentiabel for alle værdier i intervallet
Hej, jeg har fået givet opgaven:
Gør, ved anvendelse af figur 7, rede for om funktionen er differentiabel for alle værdier i intervallet
]0;20];
Hvordan finder jeg ud af om værdierne er differentiabel? jeg har vedhæftet grafen
Svar #1
26. oktober 2017 af Eksperimentalfysikeren
På en kurve som denne kan du se, om den kummer jævnt eller har knæk.
Svar #3
26. oktober 2017 af Mathias7878
For at en funktion er differentiabel, kræves det, at funktionen er kontinuer, dvs. grafem for funktionen skal være sammenhængende og der må ikke være nogle steder, hvor den knækker.
Svar #4
26. oktober 2017 af Anders521
# 3
Det passer ikke. Et velkendt eksempel på en funktion som er kontinuert, og er ikke differentiabel er Weierstrass funktionen
Svar #5
26. oktober 2017 af Mathias7878
Så har de løjet for mig i al den tid i gymnasiet! ;)
Men så lærte man da også noget nyt! :)
Svar #6
26. oktober 2017 af Eksperimentalfysikeren
#2: Prøv at lægge en lineal langs kurven på et udvalgt punkt. De steder, hvor du kan gøre det, er den differentiabel. I et enkelt punkt er der et knæk. Der har du så det problem, at du skal vælge, om linealen skal følge kurven før knækket eller efter knækket. Da du får to muligheder, er der ikke et entydigt valg og kurven er ikke differentiabel i punktet.
#4 Knækker Weierstrasskurven ikke?
Svar #7
27. oktober 2017 af Anders521
#6 Når man betragter udsnittet af Weierstasskurven som vises hjemmesiden wikipedia, så ville man umiddelbart tro at den ikke er kontinuert eftersom kurven ser ud til at knække utallige gange. Det har formentlig at gøre med at der tale om en fraktal, hvilket gør begrebet kontinuitet svært at forstå grafen for Weierstrass funktionen. Hvis man ønsker et "bevis" for funktionens egenskab om at den er kontinuert på hele den reelle linje, men ikke differentiabelt henvises der til følgende link
Svar #8
27. oktober 2017 af SådanDa
En differentiabel funktion er kontinuert dvs. ikke kontinuert => ikke differentiabel. (det er selvfølgelig ikke tilstrækkeligt for at sikre differentiabilitet, som #4 påpeger.)
Så den del af udsagnet i #3 er vel godt nok?
Dog er funktionen i #0 kontinuert.
Svar #9
27. oktober 2017 af Eksperimentalfysikeren
Hvorfor gøre livet svært for trådstarter? Der er jo tydeligt ikke tale om Weierstrasskurven eller andet i den stil. Trådstarter skal løse en opgave med de værktøjer, der er stillet til rådighed. Det er her et spørgsmål om at se, at kurven er glat undtagen i et enkelt punkt, hvor kurven knækker. Deraf kan man slutte, at funktionen er differentiabel i hele intervallet undtagen det ene punkt.
#7 Jeg har på intet tidspunkt påstået, at Weierstrasskurven ikke er kontinuert. Jeg spurgte, om ikke den knækkede. Knæk har intet at gøre med kontinuitet, men med differentiabilitet.
Se på trådstarters kurve. Der er et knæk. Kurven er kontinuert på dette sted, men ikke differentiabel.
#5, Jeg ved ikke præcis, hvad du har lært i gymnasiet. Man er nødt til at begræse sig, så tilfælde som Weierstrass gemmes til universitetet. Der kan så let ske det, at man også simplificerer sin sprogbrug og derved giver et forkert billede af sagerne i stedet for et ukomplet billede. De funktioner, man kommer ud for i gymnasiet, kan normalt håndteres, som du gjorde.
Svar #10
27. oktober 2017 af SuneChr
Funktionen f er differentiabel i B = (x0 ; f (x0), hvis og kun hvis f '(x0) for x → x0 fra venstre er lig med
f '(x0) for x → x0 fra højre
Det er visuelt tydeligt, at hældningskoefficienterne, umiddelbart på hver side af B, har modsatte fortegn, og dermed kan vi geometrisk fastslå, at f ikke er differentiabel i B. Det skal så ikke være en hindring for, at f er kontinuert i B.
Et simpelt eksempel på at en funktion er overalt kontinuert, men ikke differentiabel, er kurven for |x| i x = 0
Skriv et svar til: Gør rede for om funktionen er differentiabel for alle værdier i intervallet
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.