Kemi

Koncentration af eddikesyre

27. oktober 2017 af lailakk - Niveau: B-niveau

hvordan bestemmer jeg koncentrationen af eddikesyre i husholdningseddike hvis jeg ved at ækvivalenspunktet er lig med 18.75?


Brugbart svar (1)

Svar #1
27. oktober 2017 af Heptan

Ved tilsætning af 18.75 mL NaOH med koncentration cNaOH er der brugt en stofmængde nNaOH,

nNaOH = cNaOHVNaOH          hvor VNaOH = 18.75 mL

I ækvivalenspunktet er der brugt en mængde stærk base der er lig med mængden af syre,

nNaOH = nEtOOH

Koncentrationen af eddikesyre i husholdningseddike kan nu beregnes da man ved præcis hvilket volumen man startede med.

cEtOOH = nEtOOH/VEtOOH = nNaOH/VEtOOH = cNaOHVNaOH/VEtOOH


Svar #2
28. oktober 2017 af lailakk

#1

Ved tilsætning af 18.75 mL NaOH med koncentration cNaOH er der brugt en stofmængde nNaOH,

nNaOH = cNaOHVNaOH          hvor VNaOH = 18.75 mL

I ækvivalenspunktet er der brugt en mængde stærk base der er lig med mængden af syre,

nNaOH = nEtOOH

Koncentrationen af eddikesyre i husholdningseddike kan nu beregnes da man ved præcis hvilket volumen man startede med.

cEtOOH = nEtOOH/VEtOOH = nNaOH/VEtOOH = cNaOHVNaOH/VEtOOH

Hej, 

jeg sidder stadig lidt forvirret over hvilke tal jeg skal indsætte i formlen, da jeg ikke er særligt god til kemi. Jeg ved at nNaOH=0.001875 mol. Lyder det rigtigt? Ækvivalenspunktetet er lig med 18.75 mL NaOH med koncentrationen 0.1 M. Men hvad er VEtOOH ? Og nEtOOH? Det er det, jeg ikke forstår

På forhånd tak :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
28. oktober 2017 af janhaa

n(NaOH)=0.001875 mol = n(CH3COOH)

du må vite [CH3COOH) for å bestemme

V(CH3COOH)


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. oktober 2017 af Heptan

VEtOOH er det volumen af ethansyren I brugte, dvs. det præcise volumen i tog fra flasken og hældte ned i kolben før tilsætning af natriumhydroxid. Det må stå i øvelsesvejledningen/opgavebeskrivelsen eller også har I skrevet det ned.


Skriv et svar til: Koncentration af eddikesyre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.