Matematik
Sekanthældning - forvirret
Hej alle
er blevet lidt forvirret over bogens forklaring. Først siger den at man kan beregne hældningen ved at finde to punkter i grafen via formlen a= y2-y1/x2-x1 . Men når man ikke har 2 punkter, kun 1 derimod, så skal tage udgangspunkt i nærliggende punkter. Så har den givet mig to, men forstår ikke hvordan jeg skal udregne det. har vedhæftet opgaven.
Beder gerne om jeres empati, istedet for "gør sådan sådan, da 23124324 gælder 34234 når dfjdfkjshf3 434".
Tekstlige forklaringer helst.
tak for jeres hjælp
Svar #1
09. november 2017 af Anders521
Du skal ikke tage "udgangspunkt i nærliggende punkter" som du selv vælger, men i de punkter du får givet: du har tilfælde, der begge bruger punktet P - som der skrives i opgaveteksten, P er det faste punkt.
I (a) får du givet så givet punkter P(6,f(6)) og Q(5,999,f(5,999)) og i (b) P(6,f(6)) og Q(6,001,f(6,001)). Nu kan du beregne sekanthældningen for begge tilfælde.
Svar #2
09. november 2017 af mathon
Når du har et fast tpunkt og har frit valg for et nærliggende variabelt punkt
kan du beregne sekantens hældnigskoefficient = hældnigskoefficienten for den rette linje gennem
og
Vælges det nærliggende variable punkt stadig tættere på
opnås til sidst grænselinjen for sekanten kaldet tangenten med hældningskoefficient
med ligningen:
ved brug af punkt-hældningsformlen med efterfølgende mindre reduktion.
Svar #3
09. november 2017 af Mathian
#1 Forsøgte med en generel beskrivelse af hvad jeg forstod indtil videre. Men det du skriver har jeg forstået Anders, hvordan regner jeg sekanthældningen ud for begge tilfælde?
Er det som jeg har haft på fornemmelsen den formel Mathon præsenterer, nemlig a =... Jeg har forsøgt at sætte punkterne ind der, men resultaterne giver ikke mening?
Skriv et svar til: Sekanthældning - forvirret
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.