Dansk

Dansk - Opbygning

13. november 2017 af Nercs (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg sidder med en aflevering i dansk; jeg skal skrive en litterær artikel, hvori der indgår en analyse og fortolkning. Jeg har altid været i tvivlm, men har nu sat mig for at stille et dumt spørgsmål. 

Skal fortolkningen indgå under analysen, f.eks.:
>> De to veninder har gennem år levet i sus og dus, men en dag Fru Warden besøger hendes veninde Abel, strejfer hun pludselig en tanke. Abel spørger om ikke hun vil med til en syerske for at få lavet en silkekjole, hvor Fru Warden - uden at tøve - svarer ”jeg synes ikke, at vi med god Samvittighed kan give saa mange Penge ud til unødig Stads, naar vi vide, at i byens Udkanter – i selve den By, hvor vi bo, lever der Folk i hundredevis, som lide Nød – bogstavelig talt: Nød!” Fru Warden har brat fået dårlig samvittighed over, hvordan hun og hendes veninde uden videre lever helt ubekymret, mens folk inden for få kilometers afstand lever i alt hvad der er direkte modsat af det de oplever og besidder i deres hverdag. Warden mener at ”Vi bør vogte os for at forøge Uligheden, og heller gjøre, hvad vi kan for at udjævne dem,” Fru Warden har fået øjnene op for, at der er folk i verden som ikke lever i samme overdådighed som hun. Hun vil hjælpe disse fattige; hun vil endda fysisk tage ud at besøge dem ”lære den at kjende og saa hjælpe. ” Fru Warden fremstilles som en god og behjælpsom og betænkelig person. <<

Eller skal man lave en analyse i et afsnit for sig ---- og så et fortolkningsafsnit for sig?

 


Skriv et svar til: Dansk - Opbygning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.