Dansk

Hvilken karakter vil I give for denne essay? Kan i se om der er nogle fejl i den?

17. november 2017 af redandpink - Niveau: 8. klasse

  Selfie generationen- Socialt pres

 

Fra et selfie af Helle Schmidt Thorning med Barack Obama i Sydafrika til et selfie fra biografturen, selfies er blevet en stor del af vores nye generation. Alle kender det, når man sender et skør selfie til sin bedste ven over Snapchat eller lægger et selfie ud på Instagram så ens familie og venner kan se hvad man er op til.
Du, dine venner, dine søskende nærmest alle de unge omkring dig tager selfies. Hver tredje dansker tager selfies i alderen 18-34. Det er altså 57 procent af de 18-34 årige. Det er blevet en del af vores digitale kommunikation.

Altså personligt selv lægger jeg nærmest aldrig billeder ud af mig selv, ikke fordi jeg har dårligt selvværd eller noget men fordi jeg bange for at de bliver hacket og lagt ud på sådan nogle dating sider eller andre hjemmesider som jeg har intet med at gøre. Og de gange hvor jeg lægger billeder ud så er de enten private eller billeder som jeg ikke er med i.
Der er selvfølgelige også mange gode ting ved selfies, du kan f.eks. dele din selfies med venner eller familie der bor på den anden side af jorden eller uploade det på nettet så dine venner kan se hvad du laver men der er også en mørk side til det, for mange unge bliver presset til at se perfekte ud hver gang de lægger et selfie ud på nettet.
Der er faktisk mange unge der slet ikke lægger billeder eller selfies ud af dem selv for de er bange for at de ikke får nok likes eller at ingen kommentarer på deres selfie og det kan være med til at de får en dårlig selvværd, for antallet af likes og kommentarer betyder rigtig meget for unge i dag.
Pres fra deres venner og de kendte på de sociale medier til at se godt ud på billederne og være populær, betyder at antallet af likes og kommentarer, påvirker dem rigtig meget. Hvis de ikke får nogle kommentarer på deres selfies kommer de automatisk til at tænke på at de er grimme, ikke fordi de er det men det bare det man associerer likes og kommentarer med, i denne generation og det kan få dem til at blive mere bekymret om deres udseende hvilke ikke er så positivt. En undersøgelse viser at hver femte unge mellem 18-25 år sletter deres billeder hvis de ikke får nok likes.
Der er også nogle som lader som om de har et godt liv men som rent faktisk slet ikke lever sådan som de viser det på de sociale medier. Jeg har f.eks. oplevet hvor at jeg var ude at spise med nogle venner og det første de gjorde var at tage et selfie og lægge det op på Instagram og vise at de har et socialt liv men efter de tog selfien sad de bare og kiggede på deres telefon resten af tiden. Jeg synes det er blevet et problem for mange er blevet afhængig af at tage selfies. Man kan nærmest ikke være nogle steder i dag hvor der ikke bliver taget et selfie, man kan ikke spise før der er blevet selfie, man kan ingenting før man har taget et selfie, og i stedet for at nyde øjeblikket så føler man pres til at tage et billede af det man laver og lægge det op. Hvorfor er man sådan? Vil man virkelig leve sådan et liv? Er det her socialt pres?

Der er mange der gå til fitness eller træner derhjemme for at tabe sig bare så de kan uploade et billede af deres krop og få mange likes og komplimenter på det. Nogle sulter sig bare på grund af et billede. De her små ting som likes og kommentarer påvirker unge rigtigt meget, nogle begår endda selvmord bare fordi de får hate kommentar på deres billeder, det er mere alvorligt end man tror det er.

Man tror at bare fordi man hele tiden lægger selfies op af sig selv på de sociale medier, så er man automatisk social. Man det kan være det omvendte der sker. Man bliver faktisk mindre social af det, for man er hele tiden på telefonen imens man er sammen med andre. Man bliver så optaget af de sociale medier at man glemmer at være sammen rigtige mennesker og snakke med rigtige mennesker. Glæden ved at få 100 likes varer i en kort tid men det at være sammen sine venner, grine og have det sjovt er meget vigtigere og giver en, rigtige glæde og det varer hele livet. Man skal huske at lægge det sociale pres til side og nyde øjeblikket.
Føler du også socialt pres?



kilde: https://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/teknologi/article4945596.ece


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. november 2017 af rdrma (Slettet)

indledningen er god, læseren får en god gennemgang af hvad essayet omhandler. 

du skal dog holde øje med at det ikke bliver talesprog og du må aldrig skrive forkortelser!!

du kommer med gode argumenter, og faktaer som bakker dine argumenter, dog mangler du at henvise til din kilde. 

jeg savner lidt at du henviser til debatindlægget(kilden). 

husk at du altid skal præsentere dit primær kilde i indledningen

det kunne fx være  "...i nutidens samfund bruger unge mere tid online end nogensinde før og dette kommer Michael Winther-Rasmussen ind på i sit debatindlæg "hver tredje dansker tager selfier" på ekstrabladet."

dine sekundær kilde kan du henvise til i teksten "...dog mener (debatøren)...i debatindlægget "....".."

husk at vælge nogen bestemte eksempler som du mener er vigtigst istedet for at have mange eksempler og skrive lidt til alt.

dit konklution skal ikke komme med nye informationer. hold øje med at du ikke bruger bestemte ord for ofte som "social". den ender godt thoought

jeg har ikke læst den igennem for kommaer og punktumer. 

------------------------------

jeg har lige set at du går i 8. klasse.

du behøver ikke at komme med så mange detaljer som jeg har skrevet, men det er en god vane at få eftersom hvis du vælger STX, så får du nok med dansk. 

husk at skrive hvem der har skrevet artiklen og HVORNÅR den er skrevet. (det glemte jeg at skrive i eksemplet)

jeg har ikke forstand det med karakter, alle lærer har mere eller mindre sin egen smag på hva en god essay er, og de ligger vægt forskelligt. 

dette er et godt billede på hvordan man skriver essay i gymnasiet (ved ikke om det er den sammen essay man gøre i folkeskolen) https://suneweile.files.wordpress.com/2012/10/skc3a6rmbillede-2012-10-04-kl-13-17-08.png

og en vid hvor det bliver forklaret uddybende

https://www.youtube.com/watch?time_continue=20&v=kSDUDhT9Q5c

det er en fremragende stil, du kommer med eksempler og giver dine holdninger til dem!


Svar #2
18. november 2017 af redandpink

#1 rdrma Mange tak! Det var første gang jeg skulle skrive et essay og jeg havde også kun 2-3 timer til at skrive det, for vi skulle øve os til terminprøverne og jeg skulle også skynde mig til sidst så det er derfor slutning blev lidt mærkelig, men mange tak for dine råd og for linket, bruger dem helt sikkert næste jeg skal skrive et essay! 


Skriv et svar til: Hvilken karakter vil I give for denne essay? Kan i se om der er nogle fejl i den?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.