Matematik
Matriccer, spejling, rotation m.m
Jeg har vedlagt et billede, som måske ikke fortæller det HELT store.
Jeg har mit old nordiske R tegnet ind. Når jeg ganger med basismatriccen (1,0)(0,1) sker der naturligvis ikke noget og når jeg ganger med 'a' vokser eller formindskes det naturligvis med 'a'.
Noget jeg ikke helt forstår er hvordan jeg skal forstå det at gange med eksempelvis (1,0)(1,-1) som billede viser, eller når jeg ganger med (1,-2)(1,0).
- Er der nogen der kan hjælpe mig med at forstå hvad der sker og hvorfor, når 0'erne i basen bliver ændret?
Stil gerne opklarende spørgsmål, for det er lettere svært at forklare, når jeg ikke selv har fat i det.
Svar #2
03. december 2017 af LandyA (Slettet)
Hvis du har en afbildning i R^2 og du ganger den med en 2x2 matrix - hvad effekt har de forskellige tal i 2x2 matrixen så af effekt på afbildningen?
Jeg tænker at hvis den bliver ganger med en (1,0),(0,1) matrix, så forbliver den sig selv - da første søjle siger at x-aksen ingenting skal gøre og ligeledes fortæller 2. søjle y-aksen at den ingenting skal gøre.
Er det dog en (1,1/2),(0,1) matrix den bliver ganget med - er det så rigtigt forstået at alt i afbildningen der ligger af x-aksen vil blive trykket 1/2 op af y-aksen?
Svar #3
03. december 2017 af peter lind
Forstår stadig ikke hvad du mener. Matrisen er afhængig af alle 4 tal. Det kan være en drejning, spejling multiplakation og lignende. Man kan ikke bare sige hvad det enkelte tal gør
Skriv et svar til: Matriccer, spejling, rotation m.m
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.