Matematik

Bestem hvilken af de tre grafer A B C, der hører til af de tre funktioner f, g og h

27. november 2017 af gabiglos - Niveau: B-niveau

Hejsa. Jeg har en opgave her men jeg kan ikke finde ud af den. Der er givet 3 forskellige vækstmodeller f, g og h og de har hver en forskift 

På figuren er graferne for f, g og h skitseret men jeg ved ikke hvordan jeg skal bestemme hvor de hører til og hvordan jeg skal begrunde mit svar. 

billede af opgaven er vedhæftet

 

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. november 2017 af fosfor

den røde er lineær dvs. f

den grønne går gennem (0,0) dvs. h, da h(0) = 0 mens g(0) = 3


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. november 2017 af Mathias7878

Grafen for C er en lineær funktion på formen y = ax+b, som er en ret linje. Hvilken af funktionerne tror du så, det er?

Grafen for B er en aftagende eksponentiel funktion på formen y = b*ax. Hvilken af funktionerne tror du så, det er?

Grafen for A er en potens funktion på formen y = b*xa, hvor 0<a<1, dvs. a er større end nul men mindre end en. Ligeledes skærer en potensfunktion aldrig y-aksen. Hvilken funktion er det så?

- - -

 

 


Svar #3
28. november 2017 af gabiglos

#2

Grafen for C er en lineær funktion på formen y = ax+b, som er en ret linje. Hvilken af funktionerne tror du så, det er?

Grafen for B er en aftagende eksponentiel funktion på formen y = b*ax. Hvilken af funktionerne tror du så, det er?

Grafen for A er en potens funktion på formen y = b*xa, hvor 0<a<1, dvs. a er større end nul men mindre end en. Ligeledes skærer en potensfunktion aldrig y-aksen. Hvilken funktion er det så?

hører grafen A til h?

hører så grafen B til f?

og så hører grafen C til g?

mange tak for din hjælp men jeg ved virkelig ikke om det passer


Svar #4
28. november 2017 af gabiglos

#2

Grafen for C er en lineær funktion på formen y = ax+b, som er en ret linje. Hvilken af funktionerne tror du så, det er?

Grafen for B er en aftagende eksponentiel funktion på formen y = b*ax. Hvilken af funktionerne tror du så, det er?

Grafen for A er en potens funktion på formen y = b*xa, hvor 0<a<1, dvs. a er større end nul men mindre end en. Ligeledes skærer en potensfunktion aldrig y-aksen. Hvilken funktion er det så?

det er sikkert forkert det jeg har gættet men kan virkelig ikke finde ud af det


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. november 2017 af Mathias7878

A = h(x)

B = g(x)

C = f(x)

- - -

 

 


Svar #6
28. november 2017 af gabiglos

tusind tak for din hjælp


Skriv et svar til: Bestem hvilken af de tre grafer A B C, der hører til af de tre funktioner f, g og h

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.