Fysik

E = delta T x m x c

28. november 2017 af Stjerneskud2016 - Niveau: C-niveau

Hej!

Jeg har en opgave, som jeg ikke kan finde ud af:

"I en termobeholder er der 0,500 kg vand med temperaturen 16,0°C. Vi opvarmer et lod til 100°C og nedsænker det i vandet. Loddets masse er 0,100 kg. Efter et stykke tid har vandet og loddet opnået samme temperatur, nemlig 19,5°C

Hvilket metal kan loddet være lavet af?"

Jeg kender:

m, for vand: 0,500 kg 

m, for lod: 0,100kg

Jeg kender vel også delta t. Men kan loddet blive 116 °C når det kommer ind i vandet?

Jeg skal finde c

Men jeg ved ikke hvordan jeg skal bruge formlen E = delta T x m x c eller E=p*t, når jeg har 2 ukendte, nemlig c og E

På forhånd mange tak!

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. november 2017 af mathon

\small \text{ENERGIAFGIVELSE}\; \; \;= \; \; \; \text{ENERGIMODTAGELSE}

\small m_{lod}\cdot c_{lod}\cdot \Delta T_{lod}\; \; \; \; \; \;\; =\; \; \; \; \; \; m_{vand}\cdot c_{vand}\cdot \Delta T_{vand}

\small c_{lod}\; \; \; \; \; \;\;\; \; =\; \; \; \; \; \;\frac{ m_{vand}\cdot c_{vand}\cdot \Delta T_{vand}}{m_{lod}\cdot \Delta T_{lod}}

\small c_{lod}\; \; \; \; \; \;\;\; \; =\; \; \; \; \; \;\frac{\left ( 0{.}500\;kg \right )\cdot \left ( 4{.}186\;\tfrac{kJ}{kg\cdot K} \right )\cdot\left ( (19{.}5-16{.}0)\; K \right )}{\left ( 0{.}100\;kg \right )\cdot \left ( \left (100-19{.}5 \right ) \; K\right )}

Brugbart svar (0)

Svar #2
28. november 2017 af peter lind

Du skal bruge at Q = mvand*cvand((19,5º-16º) = mlod*clod(100º-19,5º)

Skriv et svar til: E = delta T x m x c

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.