Andre fag

Det er den tid på året ...

29. november 2017 af Suflo (Slettet) - Niveau: A-niveau

... hvor gymnasieelever rundt omkring i DK har fået standpunktskarakterer. Og sagen er, at jeg virkelig føler mig fejlbedømt af en lærer. Min lærer har efter en samtale klart givet udtryk for, at jeg blot "skal fortsætte mit gode arbejde", men giver mig alligevel 7 i standpunktskarakter. 

Er der nogen der har erfaringer eller råd til hvordan man skal gribe det an - hvad kan man sige til læreren uden at lyde for angribende? Det er mildt sagt, at jeg føler mig meget fejlbedømt, da jeg er en af de få, der bidrager med noget i timen, og desuden løser diverse opgaver foran min lærer og resten af min klasse. 

Da det er i et fag, der har en stor betydning for mit endelige snit, er det med stor frustration, at jeg skriver dette indlæg. Derfor vil det være rart at slippe for diverse kommentarer omkring "Donning-Kruger"-effekten, da jeg virkelig har prøvet at være selvkritisk - jeg kommer dog stadig frem til, at jeg er mere værd end 7 .. i hvert fald i det pågældende fag :-)

Alle kommentarer er mere end værdsat!


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. november 2017 af Mathias7878

Har du spurgt din lærer, hvad det kræver for at få mere end 7??

- - -

 

 


Brugbart svar (1)

Svar #2
29. november 2017 af Mathias7878

Det gjorde jeg nemlig i dansk, da jeg også fik at vide, at jeg skulle fortsætte mit "gode arbejde". Jeg lå på daværende tidspunkt på 7 pil op.

- - -

 

 


Brugbart svar (1)

Svar #3
30. november 2017 af AnnaLollike

Hej, jeg var selv i samme situation sidste uge, da jeg blev rykket tre karakterer ned i et fag uden rigtig at have ændret noget... Du kan prøve at skrive en mail til din lærer, så vedkommende ikke har mulighed for at "tale udenom" eller komme med et kort og ligegyldigt svar. 

På sidste standpunkt fik jeg osgå en meget urimelig karakter i historie, og skrev til min lærer (som ikke kunne ændre noget på daværende tidspunkt) men jeg er nu blevet rykket tre karakterer op! :-D


Brugbart svar (1)

Svar #4
30. november 2017 af fosfor

Når du kun får 7 og din lærer ikke har andet/bedre at foreslå end at du "skal fortsætte mit gode arbejde", så er det i hvert fald ikke fagligt problemet ligger. 

Der var en lærer på mit gym, som fik ledelsen på nakken da hans karakterer var for høje, hvor ledelsen vil se noget mere normaltfordelt. Hvis I er mange gode i faget kan det være at din lærer ligger under for dette pres frem for at dømme efter faglighed.


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. december 2017 af suflo2 (Slettet)

Hej - af en eller anden grund kan jeg ikke få lov til at logge ind på min bruger, så jeg har lige lavet en ny.

I skal have mange tak for svar alle tre! 

Jeg har også overvejet at skrive en besked til min lærer, men er dog meget bange for, at det vil gøre mere skade end gavn. 

#2 - Ja, jeg har været til en samtale med min lærer, der forklarede mig, at jeg blot skulle fortsætte hvad jeg har gjort det seneste tid. 

#3 - Hvor er det fedt, at du er steget tre karakter, det er da helt vildt. Tillykke med det!

#4 - Ja, jeg har vitterligt ikke fået anden forklaring end, at jeg skal fortsætte med at markere mig og stille samt svare på spørgsmål i timen. Det er også derfor, at jeg ikke forstår karakteren 7.

Problemet er dog, at der netop ikke er særlig mange der markerer sig i den pågældende lærers timer, hvilket derfor gør hele denne situation meget mere mærkelig .. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
02. december 2017 af fosfor

Jeg oplevede det samme i matematik, mundtligt, hvor min lærer altid gav 7 eller 10. Hver eneste gang spurgte jeg hvad der ikke var godt nok, og fik enten det svar at "du er klart den fagligt bedste" eller "vi skal lige igennem noget mere pensum før en højere karakter vil give mening"...

Ingen af delene giver mening, da der var 3 andre fagligt gode, som altid fik 12 fordi læreren bedre kunne lide dem. Måske burde jeg have holdt bedre øje med deres måde at være på i timerne...


Brugbart svar (0)

Svar #7
02. december 2017 af suflo2 (Slettet)

Det er så skørt! Jeg synes virkelig ikke, at det giver mening, men det må da nærmest være personligt - og jeg hader selv at være en af de der elever, der kommer med den der "amen, min lærer hader mig, det er derfor jeg ikke får en højere karakter", men jeg føler mig meget uretfærdigt behandlet, og er på samme tid ked af, at jeg måske har givet min lærer det forkerte indtryk af mig.

Sådan må livet åbenbart være nogle gange. 

Det er nemlig det, fosfor - at læreren hævder, man er god, i dit tilfælde den fagligt bedste, og ikke konkret nævner noget man skal gøre anderledes, så burde man vel få 12? :-) 


Skriv et svar til: Det er den tid på året ...

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.