Fysik
Fysik problematik
Hej allesammen, sidder med et spørgsmål som jeg sidder fast i og ikke rigtigt kan komme videre med, opgaven omhandler en lille dreng som tisser på et hegn, elhegnet har en impulsenergi på 1.5 J. Impulslængden er 50 ms (Mili sekunder). I tidsrummet på de 50 mili sekunder leveres der en spænding på 10.000 V
a) Spørsmålet lyder så, hvor stor den maksimale strømstyrke er som kan trækkes ud af hegnet , mange tak på forhånd ;))
Derudover er der en modstand i hvert hans ben er 125k ohm, modstanden i området mellem ben og hans urinstråle er 8 kohm
b) Beregn modstanden igennem urinstrålen, idet der løber en strøm igennem drengen på 3 mili Ampere (mA)
c) Beregn restiviteten samt ledningsevnen i urinen, idet strålen er 1.2 meter lang samt har en diameter på 2 mm
Svar #1
30. november 2017 af hesch (Slettet)
a) 1,5J på 50ms giver jo en effekt = 30W.
Hvis spændingen = 10kV må strømmen være = 3mA.
Et sådant hegn indeholder en indre modstand, som opgaven eller du har glemt at skrive om. 10kV slår jo både folk og fæ ihjel uden denne.
Du skriver da også selv: Derudover er der en modstand . . . .
Jeg kunne spørge: Udover hvilken anden modstand ?
Svar #2
01. december 2017 af Kubel1997 (Slettet)
Forstår godt, hvad du mener og tak for svaret, men kan simpelthen ikke se det i opgaven, opgaven er vedlagt mvh
Svar #3
01. december 2017 af hesch (Slettet)
Vrøvleopgave!
Jeg forstår slet ikke: "modstanden i området mellem ben og urinstråle er 8kΩ".
Benene står vel let spredte på jorden og strålen rammer hegnet. Benene har parallelkoblet en modstand på ca. 60 kΩ. Jeg forstår ikke - med henblik på at tegne et ækvivalentdiagram - hvordan disse 8 kΩ kommer ind i billedet.
Ifm. højspændingsledningers kortslutning til masten, kender jeg begrebet "skridtspænding", der angiver spændingsforskellen pr. meter i jordoverfladen omkring masten. Man skal her ikke tage for lange skridt, men snarere hoppe af sted. Men en modstand "i et område" har jeg aldrig hørt om.
Svar #5
01. december 2017 af peter lind
Udregn den totale modstand udfra spænding og strømstyrke. Modstanden fra benene er 62,5kΩmodstanden fra ben til urinstråle er 8kΩ. Træk det fra den totale modstand og du har urinstrålens modstand
Skriv et svar til: Fysik problematik
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.