Dansk

Mening om min indledning

02. december 2017 af Nisrine - Niveau: A-niveau

Hej, er der nogen der gerne vil kommentere min indledning, eller evt. rette den og bidrage med nogle idéer? 

Mange urbanisere til byen, da der er mange muligheder, massere af tilbud og et stort fællesskab. Er det storbyens neonlys, der blænder os mod alt det, der er virkeligt? Når man ser på medierne, musikvideoer og sange promovere man nærmest storbyen, men promovere man i realiteten ikke det falske?Vi bliver styret af studiet, arbejdspladsen, travlhed og accept af andre som marionetdukker, og pakker vores følelser væk, da der ikke er plads til i vores kaotiske hverdag.I forfattens Amalie Laulund Trudsø’s roman, der hedder “Koordinater”, som er debuteret i 2013, kommer vi meget tæt på jeg-fortællerens følelser og tanker omkring storbyen, kærlighedslivet, tab, afmagt og ensomhed.


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. december 2017 af Egofaciens

Hvad skriver du?


Brugbart svar (1)

Svar #2
02. december 2017 af Egofaciens

Mange urbaniserer til byen, da der er mange muligheder, massere af tilbud og et stort fællesskab. Er det storbyens neonlys, der blænder os mod alt det, der er virkeligt? Når man ser på medierne, musikvideoer og sange promoverer man nærmest storbyen, men promoverer man i realiteten ikke det falske? Vi bliver styret af studiet, arbejdspladsen, travlhed og accept af andre som marionetdukker, og pakker vores følelser væk, da der ikke er plads til disse i vores kaotiske hverdag. I forfatten Amalie Laulund Trudsøs roman, der hedder “Koordinater”, som er debuteret i 2013, kommer vi meget tæt på jeg-fortællerens følelser og tanker omkring storbyen, kærlighedslivet, tab, afmagt og ensomhed.


Svar #3
02. december 2017 af Nisrine

Jeg skal analysere Amalie Laulund Trudsø's roman, som hedder "Koordinater", men jeg bliver nødt til at skrive en indledning først, inden jeg starter med at analysere.


Svar #4
02. december 2017 af Nisrine

Mange tak for hjælpen :)


Brugbart svar (1)

Svar #5
02. december 2017 af Egofaciens

Har rettet lidt - primært nutidsr, som du konsekvent undlader at have med. Det kunne måske være en ide at øve sig lidt i dette.

Hvis jeg skulle komme med noget konstruktiv kritik til indholdet:

Jeg synes du hurtigt springer fra et emne til romanen, hvor du ligepludselig forklarer om jeg-fortælleren på en måde, der gør, at man forstår det på en anden måde, end jeg tror du vil have man som læser forstår det på (hvis det giver mening?). 

I stedet ville jeg skrive noget lignende: "Forfatteren Amalie Laulund Trudsløs beskæftiger sig med netop denne problematik i hendes roman "Koordinater" (2013), hvori vi hører om en jeg-fortæller og dennes følelser og tanker omkring storbyen, kærlighedslivet, tab, afmagt og ensomhed..."

Okay, måske du skulle omformulere lidt i ovenstående, men i hvertfald noget lignende det. 

Jeg synes måske også, at dine sætninger til tider er lidt kringlede: 

"Når man ser på medierne, musikvideoer og sange promoverer man nærmest storbyen, men promoverer man i realiteten ikke det falske"

Hvilke medier? Prøv at specificer lidt, og evt. overvej om du både vil skrive musikvideoer og sange. Måske du skulle nævne en tredje ting, der ikke minder så meget om de allerede nævnte ting. 


Svar #6
02. december 2017 af Nisrine

Det skal jeg helt klart rette på. Igen, mange tak!


Brugbart svar (1)

Svar #7
02. december 2017 af Egofaciens

Måske ville jeg også revurdere brugen af at "urbanisere" i din tekst, og i stedet skrive at mange "bosætter" sig i byen, netop fordi der er mange muligheder, osv. Jeg ville måske også bruge et andet ord end "massere af tilbud", da jeg synes, at man hurtigt kommer til at associere dette med 10 kroners tilbud på tomater i Netto eller sådan noget.. Jeg har selvfølgelig ikke læst romanen, og du behøver selvfølgelig ikke rette på noget, der giver mening i forhold til romanen.

Uden at have læst romanen, kunne et forslag være, at du kommer ind på iscenesættelse bl.a. ift de (sociale) medier, du førhen nævnte - her tænker jeg nemlig på, at du nævner jeg-fortælleren og dennes følelser omkring ensomhed og afmagt. Jeg tror faktisk (måske?), at jeg en eller anden gang i 1.g har lavet en opgave omkring iscenesættelse, så du må gerne skrive, hvis du beslutter dig for, at du gerne vil inddrage dette :)


Brugbart svar (0)

Svar #8
02. december 2017 af Egofaciens

Det var så lidt!


Brugbart svar (1)

Svar #9
02. december 2017 af Stygotius

Man bruger ikke "urbanisere" som et verbum på normalt dansk.

Udtrykket "masser af" hører hjemme i  talesroget, ikke  i en skriftlg opgave.

Man har evt.følelser om noget og evt. en opgave om noget, ikke "omkring noget".

Ordet "omkring" betyder kun rundt omkring. Noget kan ikke handle "omkring" noget  bare fordi man synes at det lyder finere end "om"


Skriv et svar til: Mening om min indledning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.