Matematik

Finde C værdier til differentialligningssystem

04. december 2017 af TeamFinal (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg sidder med en opgave, hvor jeg har fundet 4 ligninger ved at løse et ligningssystem i maple.

P(t)=19/10*C2*e-2*t

M(t)=-C2*e-2*t+C2*e-t/10

M(t)=-19/20*C2*e-2*t+C3

V(t)=-C2*e-t/10+1/20*C2*e-2*t+C1

Jeg skal så bestemme C værdierne for at kunne lave plots, men jeg er i tvivl om hvordan jeg finder dem.

Jeg har lavet gauss elimination og fundet nogle udtryk for C værdierne, men jeg kan ikke bruge dem som egentlige værdier da de indeholder funktionerne. er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg gør forkert? jeg uploader selve opgaven og mit forsøg på at finde C. (Det er opgave 2)

Her er mit forsøg på at finde C via gause elimination. Jeg har ikke taget M(t) med, da C2-C2 =0, er det forkert? 

Vedhæftet fil: Tema 4 pesticider.pdf

Svar #1
04. december 2017 af TeamFinal (Slettet)

OK, jeg har langt om længe fundet ud af at jeg bare skal indsætte passende værdier af C ligesom der står i opgaven, og derefter plotte 10 forskellige fra 1 til 2.. Men når det er gjort så skal jeg bestemme hvad N er til tiden 2,8 og med en start koncentration på 1 - problemet ligger i at jeg mangler C3 før jeg kan bestemme værdien, hvordan finder jeg den?? er der ikke en venlig sjæl der kan hjælpe mig, jeg bliver nødt til at få hele den her opgave klaret inden på onsdag ellers skal jeg tage hele mit forløb om :( 

Brugbart svar (0)

Svar #2
04. december 2017 af Therk

Hvorfor skal du finde C3? Står der ikke netop i opgaven at du skal plotte for forskellige valg af værdien? M og P afhænger begge kun af én (den samme) ukendt(e) konstant (nok dit C3).

Svar #3
04. december 2017 af TeamFinal (Slettet)

Måske har du ret i jeg ikke skal finde C3, men Jeg bliver i en test ved siden af, stillet spørgsmålet "hvad er N når tiden er 2.8, og startconcentrationen er 1?" Hvordan finder jeg ud af det ?

Skriv et svar til: Finde C værdier til differentialligningssystem

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.