Dansk

Essay om digital mobning - HASTER SKAL AFLEVERE OM EN HALV TIME

06. december 2017 af lilwindex - Niveau: 8. klasse

jeg vil have evalueret mit essay om digital mobning det haster meget tusind tak i forvejen:

Jeg ligger med min computer på mit værelse. Jeg burde jo være gået i seng, det er resten af min familie ihvertfald. Det er bare så hyggeligt at ligge sent om aftenen med min bærbar. Det er jo også weekend så jeg skal alligevel ikke tidligt op i morgen.

Jeg kigger Facebook igennem. Post efter post. Det er uendelig viden, jeg ikke skal bruge til noget. Et post fanger mine øjne. Der popper nye kommentarer op, jeg ved at der en diskussion igang. Jeg klikker ind under postet, og ganske rigtigt; der er en diskussion igang imellem to ældre mennesker om hvorvidt digital mobning er et problem.

Jørgen og Bettina hedder de. Jørgen mener det er et problem, imens Bettina mener, at det ikke er. Jørgen bruger argumenterne, at man ikke kan slippe væk fra det og offeret aldrig får en pause. Bettina bruger argumenterne, at man kan slukke for telefonen og gå udenfor. Der kan intet “digital mobning” finde dig. Ja, hun sætter digital mobning i citationstegn, som det er en opdigtet ting.

Det sætter mine tanker igang. Bliver man forfulgt af digital mobning, eller kan man bare slukke telefonen og slippe væk?

Digital mobning er et af de nyere og sværere problemer at klare. Når vi igennem internettet kan få kontakt til næsten alle i verden, kan dem der vil folk ondt det jo også. Det er ikke sådan lige at stoppe, men der er nogle måder. Man kan på forskellige medier blokere eller rapportere vedkommende for dårlig eller skadelig opførsel, hvilket jo blokerer alt kontakt fra personen. Men hvad så hvis det er anonymt? Der kommer flere og flere sociale medier, hvor det er anonymt, og man kan skrive hvad man har lyst helt uden konsekvenser. Også onde ting.

Det er den samme krænkende følelse som ved normal mobning. Der er bare det med digital mobning, at det ikke går i væk igen. Det går ikke væk ligesom normal mobning bare glemmes med tiden, det kan derimod være rigtig svært at få fjernet. Et krænkende billede kan lige pludselig florere overalt på nettet. Det kan i værste fald give konsekvenser som selvmordstanker, forsøg på selvmord og i sidste ende, gennemførelsen af selvmord.

Som vi ved, kommer den klassiske mobning tit af frygten for at blive ladt udenfor. Frygten for at man bliver det næste offer, og så derfor mobber for at forhindre det. Det gør derfor den klassiske mobning så svær at klare. Ingen tør at sige noget, i frygten for at de selv bliver et offer.

Men hvad kommer digital mobning af? Hvis man ikke ved hvad grunden til digital mobning er, kan det ikke forebygges.

Så hvordan og hvorfor starter digital mobning?   

Jeg tror, at det kommer af de samme ting som klassisk mobning. Mobberen vil passe ind, og kan igennem mobning føle sig større end offeret. Det nye våben i mobning er nu den digitale verden. Mobningen slutter ikke når offeret tager hjem, men bliver ved til offeret bukker under.

Digital mobning har heller ikke så store konsekvenser for selve mobberen. Hvor man ved klassisk mobning i skolegården kan pege, “det var ham der gjorde det” er det ikke altid muligt over internettet. Der er heller ikke den form for empatimangel, man skal have ved normal mobning for at kunne opføre sig så grimt mod et andet menneske. Risikoen for, at man får empati med offeret er der ikke, når man kan sidde helt anonym, og ødelægge et offers selvværd.

Jeg har flere gange prøvet at få kommentarer over nettet, som gjorde ondt. Jeg sidder og skriver, og laver en grammatisk fejl. Vedkommende jeg skriver begynder så at kalde mig dum, uvidende og autist. Et minut efter kommer der et gammelt profilbillede, som jeg helst vil glemme. Han kalder mig grim, og jeg kigger på mig selv. Er jeg grim? Måske har han ret. Den følelse skal ingen mennesker opleve.

Digital mobninger er ikke bare én af de mange modbydelige måder mobning kan foregå på, der er også en af de sværeste at stoppe. Når vi mennesker igennem internettet kan komme i kontakt med alt og alle, bliver det svært at sætte en stopper for mobning, uden at fjerne nogle af de muligheder der er på internettet.

På vores skole har vi haft utallige foredrag, præsentationer og timer om mobning, og forebygning af mobning. Indflettet i de timer har der været noget om digital mobning, men der har været langt mindre fokus på det. Det synes jeg er forkert. Den teknologiske tidsalder er over os, og internettet er en del af vores hverdag, så vi skal lære meget mere om digital mobning.

Den digitale mobning synes jeg nemlig også er langt mere seriøs, og kan ramme meget hårdere. Offeret er aldrig fri for mobningen, og hvis der ikke er et pusterum kan det hurtigt blive alt for meget.

Måske, som Bettina brugte i sin argumentation mod digital mobning som et problem, kan man bare slukke for sine elektroniske enheder, og derved lukke af for kontakten fra offeret. Men kan man det? I teorien ser det jo ud til at virke. Man slukker for telefonen eller computeren, og kontakten lukkes af. Mobberen kan ikke få fat i offeret, og derved ikke skrive grimme ting til vedkommende. Men problemet er, at mobberen kan skrive ting om offeret, hvilke næsten kan føles endnu værre.

Tag en hadegruppe som eksempel. Offeret er ikke en del af gruppen, og kan derfor ikke tjekke gruppen på nogen måde, men vedkommende ved, at der bliver skrevet grimme ting om ham/hende inde i gruppen. Det kan gøre langt mere ondt end den anden form for digital mobning, fordi offeret ikke ved hvad der bliver sagt, og om der bliver delt billeder.

Der kan altså gøres mere i kampen mod digital mobning, som f.eks. forebygning ved hjælp af at lære børn om hvordan man trives på nettet, hvad man skal og ikke skal gøre online. Nu når der er så mange muligheder for mobning på nettet, kan det være svært at forebygge, men vi skal da her i Danmark gøre et forsøg.

Konsekvenserne for digital mobning er massive, så jeg vil bare sige: Stop mobning.


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. maj 2018 af lucas2502 (Slettet)

hvad fik du for den ?


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. oktober 2019 af NoCheetMotherfuckers (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. oktober 2019 af NoCheetMotherfuckers (Slettet)

Slettet

Skriv et svar til: Essay om digital mobning - HASTER SKAL AFLEVERE OM EN HALV TIME

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.