Matematik
forståelse af bevis
Hej!
Er der nogle der kan forklarer mig, hvad der sker i starten af beviset og til sidst? Jeg har skrevet de ting, som jeg forstår i det vedhæftede skærmbilede.
På forhånd tak!
Svar #1
12. december 2017 af Mm98
Jeg ved desværre ikke, hvordan man indsætter billedet, så i ikke behøver at trykke på linket...
Svar #3
#2Mht beviset. Er det sådan skrevet i din lærebog?
Ja, det er noget som min lærer har sendt til mig. Men den røde tekst, er noget som jeg selv har tilføjet. :)
Kunne du tænke dig, at forklare mig, hvad der egentlig sker? Jeg forstår nemlig ikke starten, idet man ikke får at vi, hvorfor denne enhedsvektor benyttes og hvad den skal bruges til...
Svar #4
12. december 2017 af Anders521
Det er godt nok sent, men her er et bud:
I første linje af beviset er der foretaget en omskrivning, hvor man ganger med tallet ét i form af en brøk. Nævneren ganges så ind i det oprindelig udtryk. Man kan så indse at summen i parentesen er prikproduktet af to vektorer, der begge er enhedsvektorer, da deres længde er én enhed. Her vælger din lærer at betragte af den nævnte vektor idet han eller hun har tænkt sig forbinde dens komposanter for cosinus- og sinusrelationen for en retvinklet trekant. Men for at det skal gøre sig gældende må phi have en radian indenfor den halvåbne interval (ka' ikke lige gennemskue hvorfor phi skal netop være indenfor dette interval). Dermed når man frem til
cos(phi)=... og sin(phi)=...
Det er hvad jeg på nuværende tidspunkt har kunnet udlede af de tre første linjer af beviset. Har desværre ikke på resten af beviset.
Svar #5
12. december 2017 af Anders521
Hej igen
dér, hvor du skriver i rødt: her ændrer hun den indre sinus - kan man sige det??? Ja det, det kan hun godt, bemærk at sin(a+b+c)=sin(c+b+a), hvor man tager højde for fortegnskift.
Svar #6
Okay mange tak :)
Jeg ville ligeledes spørge, om en udæmpet svningning er mekanisk, termisk eller elektornisk? Har du mulighed for, at forklare mig det?
Skriv et svar til: forståelse af bevis
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.