Fysik

Aktivitet Hiroshima

13. december 2017 af Fymalinjen (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg har udregnet aktiviteten ved bombespærngningen i Hiroshima til at være 479872,669 Bq og antal kerner der blev udsendt til 1,538*10^25. Nu skal jeg udregne aktiviteten 70 år efter, men jeg får det samme resultat. Og det kan ikke være rigtigt siden at man nu kan bo der igen. Så hvad gør jeg forkert? Jeg kan kun se at det samme resultat skulle skyldes uran-235's halveringstid, men jeg kan simpelthen ikke finde fejlen. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2017 af peter lind

Brug  I =I0(½)t/T hvor t er tiden og T er halveringstiden. Noget andet er at der er mange slags radioaktive kerner der henfalder


Svar #2
13. december 2017 af Fymalinjen (Slettet)

Jeg har brugt den der formel til at finde Aktiviteten:

A=A_0 *e^-k*t

Og antal kerner:

N=N_0*e^-k*t

Som jo er af samme form som den du nævner.

Nu har jeg at gøre med alfa-henfald, så det er vel kun helium kerner der henfalder?


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. december 2017 af peter lind

Helium kerner henfalder ikke; men noget af henfaldet er til henfaldet. Der er mange slags andre henfald


Svar #4
13. december 2017 af Fymalinjen (Slettet)

#3

Helium kerner henfalder ikke; men noget af henfaldet er til henfaldet. Der er mange slags andre henfald

Okay tager den lige igen: uran-235 henfalder ved alfahenfald og udsender helium kerner. Men det er ikke mit spørgsmål. Jeg har brugt den formel som du skrev i #1, men får de samme resultater, altså A=A_0 og N=N_0. Hvad skal jeg ændre for at få aktiviteten i Hiroshima 70 år efter atombomben?


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. december 2017 af peter lind

Jeg skulle have skrevet noget henfalder til  helium. Du kan ikke bare tage henfaldet af uran-235. Størstedelen af uran-235 slås i flere stykker, hvoraf nogle stykker er radioaktive. Disse kan så henfalde yderligere og henfaldsprodukterne kan yderligere henfald som så yderligere kan henfalde o.s.v. Kort sagt du skal tage hensyn til alle disse henfald eller i hvert fald de mest dominerende


Skriv et svar til: Aktivitet Hiroshima

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.