Kemi

uparrede elektroner

14. december 2017 af hund10 - Niveau: A-niveau

Hej jeg forstår ikke hvordan antallet af upparede elektroner er fundet i nedstående opgave.

valenselektroner er understreget.
a) Ba:[Xe]6s2 0 uparrede elektroner
Te: [Kr]4d105s24p4 2 uparrede elektroner
V: [Ar]4s23d3 3 uparrede elektroner
b)
α) 1s22s22p63s23p3 3 uparrede elektroner
3. Periode, 5. Hovedgruppe: P
β) [Xe]6s24f145d2 2 uparrede elektroner
6. Periode, 4. Undergruppe: Hf
 


Svar #1
14. december 2017 af hund10

Kvantetallene (n, l, ml, ms) for grundstof γ´s valenselektroner er:
(4, 0, 0, ½); (4, 0, 0, -½); (3, 2, -2, ½); (3, 2, -1, ½); (3, 2, 0, ½) og (3, 2, 2, ½)

Kunne også godt bruge en kort opsurmering i forhold til kvantetal


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. december 2017 af Heptan

a) Ba: s-orbitalen har to elektroner så der er ingen uparrede elektroner...

Te: Se på p-orbitalerne. Der er to p-orbitaler der hver indeholder en uparret elektron, den sidste p-orbital er fyldt.

V: De tre 3d3 elektroner er uparrede.

b)

α) p-orbitaler...

β) d-orbitaler...


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. december 2017 af Heptan

#1

Kvantetallene (n, l, ml, ms) for grundstof γ´s valenselektroner er:
(4, 0, 0, ½); (4, 0, 0, -½); (3, 2, -2, ½); (3, 2, -1, ½); (3, 2, 0, ½) og (3, 2, 2, ½)

Kunne også godt bruge en kort opsurmering i forhold til kvantetal

n fortæller hvilket nummer skal der er tale om. Fx 6s, 6p, 6d har samme kvantetal n = 6.

l fortæller hvilken type orbital der er tale om, fx s, p d osv.

ml fortæller hvilken af orbitalerne der er tale om, fx px, py, pz.

ms kan du ignorere for det meste. Den fortæller om en elektron har spin op eller spin ned.


Svar #4
14. december 2017 af hund10

Kan man sige noget generelt i forhold til uparrede elektroner?at hvis det drejer sig om d  og  p orbitaler så vil de være uparrede? 

Så hvis jeg skal finde grundstoffet ud fra kvantetallene ville det i overstående tilfælde være (Ar)4s^2 3d^4  altså Cr, eller hvordan skal det forstås?

Og jo jeg skal desværre bruge ms, kunne bare godt bruge lidt generel info i forhold til om det er -1/2, 1/2, da teorien omkring det er meget indviklet! 


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. december 2017 af Heptan

#4

Kan man sige noget generelt i forhold til uparrede elektroner?at hvis det drejer sig om d  og  p orbitaler så vil de være uparrede? 

Hmm ja, det vil de faktisk altid være (med mindre de er helt fyldte eller tomme selvfølgelig). Men man skal passe på når man tæller, der det kun er nogle af dem der er uparrede.

Det giver bedre mening hvis man tegner dem.

Så hvis jeg skal finde grundstoffet ud fra kvantetallene ville det i overstående tilfælde være (Ar)4s^2 3d^4  altså Cr, eller hvordan skal det forstås?

Korrekt


Svar #6
15. december 2017 af hund10

ahaaa tusind tak, det hjalp virkelig meget! Hvor fandt du billedet er der et lignende med p orbitaler? eller opfører de sig på samme måde som d? 

facit til det andet spørgsmål er Mn, altdå 3d^5, hvorfor er det 5, når der kun er 4 kvantetal for d orbitaler?

Har også lige et spørgsmål i forhold til kompleksforbindelser, hvordan bestemmer man centralatomets oxidationstrin, er der nogle bestemte regler for overgangsmetallerne? Jeg skal eksempelvis angive centralatomets oxidationstrin for kompleksforbindelsen [Cr(H2O)4Cl2]+


Brugbart svar (0)

Svar #7
15. december 2017 af Heptan

#6

Jeg brugte google billeder og søgte "d-orbitals diagram electrons" el. lign.

p opfører sig ligesom d.

Mn: Der er 4 kvantetal, men man kan jo lave mange kombinationer af kvantetallene. ml fortæller at der er 5 d-orbitaler, og ms fortæller at der kan være 10 d-orbital elektroner for den skal.

Oxidationstrin: Se på ligandernes ladning. Hvis de alle er neutrale, så er den overordnede ladning ladningen på centralatomet. I dit eksempel er der H2O (neutral) og Cl- (ladning -1). så centralatomet har ladning +1 (overordnet ladning) +2 (da chlorid har ladnig -1 og der er to af dem) = +3. Der er altså tale om metalionen Cr3+.


Svar #8
17. december 2017 af hund10

Tak for hjælpen!

Hvordan ser man letteste om en ion er isoelektronisk eksempelvis for Al3+? kan man se på ioniseringsenergien eller?


Brugbart svar (0)

Svar #9
18. december 2017 af Heptan

I forhold til hvad? Jeg ville bare tælle elektronerne.


Skriv et svar til: uparrede elektroner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.