Fysik

hvorfor bliver vinkelfrekvensen mindre? udæmpede lodrette svingninger

17. december 2017 af Mm98 - Niveau: B-niveau

Hej allesammen!

Jeg undrede mig over, hvorfor vinkelfrekvensen bliver mindre, når massen bliver større?

I mit tidligere forsøg med et lod på 100 g fik jeg en vinkelfrekvens på 6,725 (kan ikke lige huske, hvilken enhed der skal skrives - måske (s) )

I det næste forsøg benyttet jeg mig af et lod på 200g. Hvorfor bliver min vinkelfrekvens mindre, altså på 4,99? 

Hvad er det der gør at den bliver mindre. Som sagt ved jeg godt at den bliver mindre, når massen bliver større, men hvorfor?

:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. december 2017 af peter lind

Svingningstiden er T = 2π*kvdrod(m/k) og frekvensen er 1/T. Hvis du trækker ud til en passende længde og giver slip er accellerationen mindre for end større masse og dermed bliver svingningstiden længere


Svar #2
17. december 2017 af Mm98

Omega = \sqrt{\frac{k}{m}}

Men det er denne formel jeg benytter mig af, når jeg beregner vinkelfrekvensen, er det forkert?


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. december 2017 af peter lind

nej. den er rigtig  ω=2π/T


Svar #4
17. december 2017 af Mm98

Hvorfor kan jeg ikke benytte mig af den anden formel?? :)

Hvad er forskellen?


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. december 2017 af peter lind

Hvilken anden formel ? Rent faktisk kan du benytte dig af lálle formler


Svar #6
17. december 2017 af Mm98

Altså den som jeg har skrevet i #2 kan jeg ikke bruge den til at finde vinkelfrekvensen?

Brugbart svar (0)

Svar #7
18. december 2017 af Eksperimentalfysikeren

T = 2π*kvdrod(m/k) kan også benyttes til mellemregning, men det er at gå over åen efter vand. Du skriver også, at frekvensen er 1/T, altså f=1/T. Desuden har du, ω=2πf. Hvis vi nu regner lidt på det, får vi:

\\ \omega = 2\pi f \\= 2\pi /T\\ =\frac{2\pi )}{2\pi \sqrt{m/k}}\\ =\frac{1}{\sqrt{m/k}}\\ =\sqrt{k/m}


Skriv et svar til: hvorfor bliver vinkelfrekvensen mindre? udæmpede lodrette svingninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.