Fysik
Plast på elektriske ledninger
Hej
Nogen der ved hvofor man bruger plast til isolering af el-ledninger.
tak på forhånd
Svar #1
09. januar 2018 af AngelOneOne
Hej,
Jeg kan forestille mig at følgende er nogle af de ting der gør sig gældende:
1) Plast er ikke elektrisk ledende
2) Plast er en god isolator (behøver ikke være ret tyk for at isolere elektrisk - Tykkelsen af plasten er selvfølgelig afhængig af den spænding ledningerne skal kunne klare)
3) Plast er vandtæt (så indsivende vand i ledningerne, forårsager ikke kortslutninger, hvis plasten er intakt)
4) Plast er fleksibelt og gør at ledningerne let kan bøjes, uden at plastbelægningen tager skade (i begrænset omfang selvfølgelig)
5) Plast er billigt at fremstille
/Angel
/Angel
"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
“Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein
Svar #2
09. januar 2018 af Eksperimentalfysikeren
Tidligere har man benyttet silke, som blev spundet omkring kobbertrådene. Det var ikke særlig stærkt. Man har også benyttet gummi, der har den skavank, at det bliver mørt og smuldrer, hvis det bliver for varmt.
Plastledninger kan også ødelægges af varme, men de er mere robuste end gummi.
Svar #3
09. januar 2018 af hesch (Slettet)
Plast kan gøres ikke brændbar/selvslukkende ved at tilsætte halogener, fx PVC ( polyvinylclorid ) med halogenen klor. Det er noget giftigt stads, der kan danne saltsyredampe ved brand.
At plast er fleksibelt er ikke helt rigtigt. Fleksibelt plast er tilsat blødgøringsmidler, men de har det med at fordampe så plasten med tiden bliver hård og sprød. I hvert fald tidligere var det sådan at man i Danmark ikke måtte anvende plastledninger til fleksible anvendelser, fx støvsugerledninger, men skulle anvende gummikabel, men det foresvæver mig at EU-harmoniseringen har spændt ben for den særbestemmelse.
Til gengæld skal man anvende plastkabler i fast installation.
Skriv et svar til: Plast på elektriske ledninger
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.