Fysik

Accelerations enhed

14. januar 2018 af Fymalinjen (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Kan enheden for acceleration godt være km/h^2, eller skal det altid være m/s^2?


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. januar 2018 af Mikkeldkdk

Vil tro m/s2 er bedst hvis du regner i si-enheder.


Brugbart svar (1)

Svar #2
14. januar 2018 af ringstedLC

Du kan godt få acc. oplyst som km/h2 (km/t2) eller lysår/år2. Det er jo produkter af meter og sekunder.

Du kan også aflevere et facit med disse enheder, hvis der ikke er spurgt specifikt til andet.

Men der skal selvfølgelig omregnes til SI enheder, når det bruges til udregninger.


Svar #3
14. januar 2018 af Fymalinjen (Slettet)

Okay for når jeg skal regne det i km/h^2 får jeg 11,1 km/h^2, og omvendt ved m/s^2 får jeg 8,6*10^-4 m/s^2. Synes bare at km/h^2 ser pænest ud og hastigheden er også oplyst med enheden km/h så det ville vel give bedst mening at udregne accelerationen til km/h^2 ikke?


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. januar 2018 af Eksperimentalfysikeren

Det virker som en meget lille acceleration. Tænk på en bil, der er en time om at komme op på 11,1km/h. Kan du ikke give lidt flere oplysninger om opgaven?

Det skal iøvrigt bemærkes, at en acceleration også kan have enheden km/hs, altså km i timen pr sekund. Det er ikke usædvanligt, at man angiver accelerationen af en bil som f.eks. 0km/h til 100km/h på 5 sekunder. I så fald er den 20km/hs.


Svar #5
14. januar 2018 af Fymalinjen (Slettet)

Opgaven lyder:

"Ved starten af et løb accelerere en båd fra hvile til farten 19,9 km/h i løbet af 90 m. Bestem størrelsen af bådens acceleration i de første 90 m af løbet" så jeg tænkte at man kunne bruge formlen

a=\Delta v/\Delta t

Og da jeg har distancen og hastigheden må tiden være

0.09 (km)*19,9 (km/h)=1,79 h


Brugbart svar (1)

Svar #6
14. januar 2018 af Eksperimentalfysikeren

Se på enhederne! Du har km * km/h. Det giver ikke h, men km2/h. Det skulle gerne fortælle dig, at din udregning er forkert. Du skal dividere med hastigheden, så du får km/(km/h) = km*h/km = h.

Du bør også studse over, at det tager mere end 1 time at sejle de 90m.


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. januar 2018 af Mikkeldkdk

d:=90*_m ? 90.*_m
fart:=19.9*_kph ? 5.52778*((_m)/(_s))
tid:=((d)/(fart)) ? 16.2814*_s
((fart)/(tid)) ? 0.339515*((_m)/(_s^(2)))


Brugbart svar (0)

Svar #8
14. januar 2018 af Eksperimentalfysikeren

#7 Hvordan bærer du dig ad med at skrive så ulæseligt? Bruger du en mobiltelefon?


Svar #9
14. januar 2018 af Fymalinjen (Slettet)

Tak for hjælpen!

Skriv et svar til: Accelerations enhed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.