Bioteknologi

Anførelse af carbon- og hydrogenatomer samt angivelse af de oxygenholdige funktionelle grupper i dopaquinon?

14. januar 2018 af Egofaciens - Niveau: A-niveau

Hvordan laver jeg 2'eren? Jeg forstår ikke det med, at man skal anføre alle carbon- og hydrogenatomer på strukturformlen. Og jeg er ikke helt med på hvad oxygenholdige funktionelle grupper er, eller hvordan jeg viser dem.

Håber der er en der vil forklare i stedet for at vise med det samme.

Det her er sikkert et dumt spørgsmål, men de hak, der ses i dopaquinon: det er carbonatomer, ikke? Og hvad når der er to streger i benzenringen, så betyder det, at der er en dobbeltbinding mellem to carbonatomer, ikke? 

Og benzenringen, hvad kan man få ud af den? Hvis I forstår?

Håber en kan svare på mine spørgsmål...


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. januar 2018 af Soeffi


Brugbart svar (1)

Svar #2
14. januar 2018 af Skaljeglavedinelektier

Du skal bare vise, at du forstår, hvad sådan en strukturformel viser. Hvert "hak" eller "bindingsled", som man nok godt kan kalde det, angiver et carbonatom, hvis der ikke er angivet andet. Hvert carbonatom skal have 4 bindinger, hvor de resterende, der ikke vises på tegningen, er hydrogenatomer. 

De oxygenholdige funktionelle grupper kan du vise ved at sætte en ring omkring dem. Det er fx carboxylsyregrupper, ketoner osv. Siden her kan måske hjælpe dig: https://da.wikipedia.org/wiki/Funktionel_gruppe ellers så står det også i din bioteknologibog. 

To streger mellem to atomer indikerer en dobbeltbinding. 

Dit sidste spørgsmål forstår jeg ikke. 

Jeg kan anbefale MarvinSketch som et rigtig godt tegneprogram. Det er let at bruge og virker rigtig fint til både bioteknologi og kemi. 


Svar #3
14. januar 2018 af Egofaciens

Tusind tak for svar. Ja okay, jeg tror jeg må træne min forståelse af strukturformler, da jeg ikke helt har styr på det, desværre. 

Med chance for at lyde rigtig dum; når du siger hydrogenatomer kan det så også være i forbindelse med hydrogenbindinger? 

Jeg har indtil videre fundet en hydroxygruppe (-OH), tre carbonylgrupper, en carboxylsyre og et amid. 

Ift. det sidste spørgsmål omkring benzenringen: hvorfor tegner man en benzenring på den måde? Jeg er lidt typen, der skal føle, at jeg har alt på plads, før jeg rigtigt forstår det.. Umiddelbart ville jeg ikke kunne svare på noget, såfremt jeg blev spurgt ind til en benzenring. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. januar 2018 af Skaljeglavedinelektier

Nej det er ikke hydrogenbindinger, men derimod hydrogenatomer, der er bundet til carbonatomer. 

Ikke helt rigtigt. De to dobbeltbundet oxygenatomer, i ringen, vil være ketoner. Der er rigtigt nok tale om en carboxylsyre, og derved er der ikke også tale om en hydroxygruppe samt en carbonylgruppe. Der er tale om en amin og ikke et amid. Prøv selv at finde ud af om den er primær, sekundær, tertiær eller kvarternær.

Tænker du på, hvorfor man tegner den ring inde i midten? Det skyldes, at alle carbonatomerne deles om elektronerne, hvorfor der i højere grad er tale om 1,5 bindinger. Nogle gange vises det med dobbeltbindinger ved hver andet carbonatom og nogle gange, mere rigtigt, med den ring, du ser. Forklaringen på hvorfor det er sådan skyldes orbitaler, som du lærer om, hvis du vælger kemi på A-niveau. 


Svar #5
14. januar 2018 af Egofaciens

Hvorfor bliver en hydroxygruppe og en carbonylgruppe udelukket, når der er en carboxylsyre? Hmm, hvordan kan det være en amin? Jeg forstår ikke helt "H2N"-delen, den er vel bundet til et carbonatom. 

Og okay. Tak for forklaring!!!!


Svar #6
14. januar 2018 af Egofaciens

Jeg kigger på denne og ser strukturformlen for henholdsvis primær, sekundær og tertiær 

https://2x-kemi.wikispaces.com/Aminer

Jeg kan ikke få det til at give mening, at der lige pludselig ses et "R"?


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. januar 2018 af Skaljeglavedinelektier

Fordi carboxylsyregruppen er den funktionelle gruppe. Snak evt. med din lærer, om du skal nævne, hvad en carboxylsyre indeholder, men det har jeg svært ved at forestille mig er tilfældet. 

R'et er en stedfortræder. Den indikerer bare, at der er bundet en vilkårlig gruppe/atom til gruppen. 


Svar #8
14. januar 2018 af Egofaciens

Okay, jeg tror, at det er fordi, jeg ikke er helt sikker på hvad de funktionelle grupper egentligt "betyder", helt basalt... 

Hvis jeg har forstået rigtigt .. hvilket jeg ikke er sikker på, men here goes, er det så fordi, at en carboxylsyre består af hhv en hydroxygruppe og en carbonylgruppe? Så det ene udelukker det andet <- men at det korrekte er, at nævne "det overordnede"? 


Skriv et svar til: Anførelse af carbon- og hydrogenatomer samt angivelse af de oxygenholdige funktionelle grupper i dopaquinon?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.