Tysk

Hvordan kan man vide om forholdsord styrer akkusativ eller dativ?

14. januar 2018 af 1stein (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg re lidt i tvivl om hvordan man kan vide at et forholdsord styrer dativ eller akkusativ.

En sætning jeg tænkte på var: ?Ein Konflikt entsteht zwischen dem Mann und seiner Frau.

Styrer zwischen dativ eller akkusativ her?


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. januar 2018 af Stygotius

Man kan kun vide det ved at lære præpositionerne (forholdsordene) udenad. (Der er faktisk ikke særligt mange. Man kan sagtens lære dem hvis man gider.)

Giv mig en mailadresse, og jeg skal sende dig en liste over dem.

I din sætning skal "zwischen" styre dativ (som du har skrevet).


Svar #2
15. januar 2018 af 1stein (Slettet)

Nåhr ok, jeg kan godt selv finde en liste over orderene - men ellers tak!

Kunne jeg også spørge dig om noget - ift. til karakterer igen: det fordi jeg taler rimeligt meget i min klasse, men problemet er, at jeg næsten hver time siger ca. en forkert ting - men så er alt andet rigtigt og godt.

Tror du godt man kan få 12 i årskarakter? selvom man siger lidt forkert indimellem i timerne, men langt størstedelen af det man siger er rigtig godt?


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. januar 2018 af Stygotius

Ja da,  -det man lægger mærke til, er om du kan kommunikere nogenlunde frit og ubesværet på tysk og har et rimeligt ordforråd    ......og er aktiv i timerne.

At du taler meget i timerne er kun godt,  -så længe du ikke drukner de andre med din tale. Husk at det er bedre at bruge små korte (hoved)sætninger som er gode, end at kaste sig ud i lange, indviklede sætninger som  man alligevel ikke kan styre.

Husk til sidst at en årskarakter ikke skal afspejle gennemsnittet af dit arbejde hele året igennem, men vise dit niveau ved slutningen af året.


Svar #4
15. januar 2018 af 1stein (Slettet)

Men det er ok hvis man kommer til at sige nogle forkerte ting om tekstens indhold og karaktertræk engang imellem.


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. januar 2018 af Stygotius

Ja, det er din evne til at kommunikere på tysk der er vigtig,   ....også selv om der smutter en fejl med ind imellem. 


Svar #6
15. januar 2018 af 1stein (Slettet)

Ok tusind tak for svar!


Brugbart svar (0)

Svar #7
16. januar 2018 af Stygotius

12 er iflg. ministeriet karakteren der gives for "en fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler"


Skriv et svar til: Hvordan kan man vide om forholdsord styrer akkusativ eller dativ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.