Fysik

Impuls i fodbold

15. februar 2018 af Hanshan123 (Slettet) - Niveau: A-niveau

En fodbold har massen m = 0,98 kg.  Til at begynde med bevæger den sig kun mod venstre med 53 m/s. Men sparkes til sådan at den opnår en hastighed på 57 m/s i en vinkel på 45 grader opad mod højre. Sparket varer 0,01 sekund

Jeg skal bestemme kraften impuls (har gjort)

Finde den gennemsnitlige kraft, som bolden er påvirket og udregne størrelsen af denne  (jeg har udregnet størrelsen af den gennemsnitlige kraft)

Finde vinklen, som kraften har virket i

Jeg mangler hjælp til, hvordan jeg kan identificerer den gennemsnitlige kraft, og vinklen, som kraften har virket

Tak for hjælpen på forhånd

Hilsen Hans


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. februar 2018 af peter lind

Det kommer jo an på om den vandrette bevægelse stadig er med 57m/s. Hvis den er det skal du sparke lodret op, så den også i det lodrette får en hastighed på 57 m/s


Brugbart svar (1)

Svar #2
15. februar 2018 af hesch (Slettet)

. . . . og bemærk at retningen også skifter fra "mod venstre" til "mod højre".


Svar #3
16. februar 2018 af Hanshan123 (Slettet)

Opgaven fortæller desuden "Bemærk at fordi bolden IKKE ligger stille til at begynde med, er den gennemsnitlige krafts retning IKKE den samme som hastighedens retning"

Jeg er dog i tvivl om, hvordan jeg identificerer kræfterne på min ''skitse'' og hvordan jeg bestemmer hvilken vinkel, som kraften har virket i...


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. februar 2018 af leoVels (Slettet)

Sletter ingen der kan hjælpe?


Skriv et svar til: Impuls i fodbold

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.