Matematik

Optimering af kræmmerhus

18. februar 2018 af Penn12 (Slettet) - Niveau: A-niveau

 Hej jeg har lidt problemer med denne opgave

Opgaven lyder som følgende: a) Hvor stort et cirkeludsnit skal fjernes for at få det størst mulige rumfang på Kræmmerhuset? kræmmerhuset skal laves af et stk. A4 - papir. Hvis vi nu også anvender det fjernede cirkelstykke til at danne et kræmmerhus. b) Hvad skal cirkeludsnittet være for at det samlede rumfang på de to kræmmerhuse bliver størst muligt? Tak på forhånd

Det er opgave B, som skaber problemer.

Jeg tænker det er muligt at benytte udtrykket for rumfanget i den tidligere opgave, og finde et udtryk for rumfanget af kræmmerhuset, der er lavet af det fjernede cirkelstykke. Disse udtryk sammensættes og optimeres. Er denne fremgangsmåde korrekt? Jeg mangler lidt hjælp til, hvordan jeg opskriver et udtryk for rumfaget af kræmmerhuset, der er lavet af det fjernede cirkelstykke. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. februar 2018 af ringstedLC

Skriv "kræmmerhus" i søgefeltet.


Svar #2
18. februar 2018 af Penn12 (Slettet)

#1

Jeg har naturligvis ledt efter tidligere svar, men det er ikke muligt at finde hints til opgave B)


Brugbart svar (1)

Svar #3
18. februar 2018 af hesch (Slettet)

Der er jo tale om et A4-ark, hvor bredde ≠ højde. Således kan diameter på 1. cirkeludklip være større end på næste.

Du kommer ikke ind på i hvilken grad man må klippe og klistre. Fx kunne man anvende 1. cirkeludsnit til at indsætte i 2. cirkeludklip, eller hvad?  Der må jo være en mening med at kræmmerhusene netop skal udklippes af et A4-ark, hvorfor det, at 2. kræmmerhus alene skal laves af cirkeludklippet fra 1. kræmmerhus, ikke giver mening.

Et regelsæt for dette klippe-/klisteri efterlyses.


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. februar 2018 af fosfor

#3 #0 skriver "Hvis vi nu også anvender det fjernede cirkelstykke til at danne et kræmmerhus". Det fjernede cirkelstykke har pr. definition samme diameter som den anvendte skive til det første.


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. februar 2018 af hesch (Slettet)

#5: Ja, men man kan jo klippe lidt af radien på 1. cirkeludsnit, nu saksen er fremme, og skulle radius på 1. cirkel være større end på 2.


Svar #7
18. februar 2018 af Penn12 (Slettet)

Det er desværre mig, som har lavet en fejl! Opgaveformuleringen er vedhæftet.

Jeg har som sagt lavet opgave 2, men mangler hints til opgave 3 (jeg ønsker dermed ikke givet på forhånd)

Som nævnt indledningsvist, er min hidtil fremgangsmåde "Jeg tænker det er muligt at benytte udtrykket for rumfanget i den tidligere opgave (opgave 2), og finde et udtryk for rumfanget af kræmmerhuset, der er lavet af det fjernede cirkelstykke. Disse udtryk adderes og optimeres. Er denne fremgangsmåde korrekt? Jeg mangler lidt hjælp til, hvordan jeg opskriver et udtryk for rumfaget af kræmmerhuset, der er lavet af det fjernede cirkelstykke "




Brugbart svar (0)

Svar #8
18. februar 2018 af fosfor

Se #7 her


Brugbart svar (0)

Svar #9
18. februar 2018 af StoreNord

Vi starter med en cirkel diameter B= bredden af et A4.
Af det vil vi lave to kræmmerhuse.
Vi laver et cirkel-udsnit på x grader.

Af de x grader ruller vi et lille kræmmerhus med grundflade-omkreds x.
Grundfladens diameter er så   x/π. Arealet er så  A1 = πr2 = π(x/(2π)² = x²/(4π).

Gør det samme med den store del af cirklen med omkreds = πB - x.
----
Du har nu de to kræmmerhuses grundflader og højden B/2.

Lav en funktion for det samlede rumfang, og differentièr den for at se, hvor f' = 0.


Brugbart svar (0)

Svar #10
18. februar 2018 af fosfor

Højden er vist √((B/2)2 - r2)


Brugbart svar (0)

Svar #11
18. februar 2018 af hesch (Slettet)

#9: Hvorfor skal det ark papir være i A4-format?

Hvorfor kan det fx ikke være kvadratisk?


Brugbart svar (0)

Svar #12
18. februar 2018 af StoreNord

Kræmmerhusenes højde er papirets halve bredde.

Så siger vi det er kvadratisk, men begge kræmmerhuse skal tages fra samme cirkel, siger opgaven.


Brugbart svar (0)

Svar #13
18. februar 2018 af hesch (Slettet)

Jeg har først læst opgaven nu ( i øvrigt med kvadratiske papirer).

Havde blind tillid til teksten i #0.


Brugbart svar (0)

Svar #14
19. februar 2018 af StoreNord

Rettelse til #12: Kræmmerhusenes højde er ikke papirets halve bredde.
Men man behøver vist ikke bruge højden til noget, da der ikke spørges om volume.


Brugbart svar (0)

Svar #15
21. februar 2018 af leoVels (Slettet)

#9 

Jeg er ikke helt med, vil du forklare yderligere?


Brugbart svar (0)

Svar #16
21. februar 2018 af StoreNord

Hvor meget du med på?


Brugbart svar (0)

Svar #17
22. februar 2018 af LeoVels1 (Slettet)

#16

Hvorfor bliver grundfladens diameter x/π?

Hvis jeg gør det samme med store del af cirklen, får jeg:

Grundfladens diameter bliver (πB - x)/π

Arealet bliver A2 = πr2 = π((πB - x)/π)^2 

Funktionen for det samlede rumfang bliver altså:

Rumfanget af en kegle   V=frac{1}{3}*pi*r^2*h+frac{1}{3}*pi*r^2*h

Hvor markeret med rød er cirklen, der har en grundflade/omkreds, mens x er den store cirkel 

Hvorfor er højden B/2?


Brugbart svar (0)

Svar #18
23. februar 2018 af StoreNord

Hvorfor bliver grundfladens diameter x/π?           π = OL/DL   ⇔  DL=OL/π = x/π

Hvorfor er højden B/2?                                se:   Svar #14


Skriv et svar til: Optimering af kræmmerhus

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.