Matematik

Definitionsmængde

23. februar 2018 af seltzer - Niveau: Universitet/Videregående

Hej. Jeg skal beskrive definitionsmængden for vedhæftede funktion. Jeg har plottet den og beskrevet den geometrisk, men at skulle angive definitionsmængden giver mig af én eller anden grund problemer. Jeg kan komme frem til, at funktionen ikke kan antage tal mindre end 0, da man jo ikke kan tage kvadratroden af et negativt tal når vi har at gøre med reelle variable.

Når jeg analyserer funktionen med Wolfram Alpha giver den mig definitionsmængden:

{(x,y) ∈ R2 : (4\sqrt{3}-7y)y\geq x(13x+6\sqrt{3}y+4)}

Men hvordan jeg redegører for dette er jeg ikke helt fortrolig med. Håber nogen kan hjælpe.

PFT

Vedhæftet fil: 1.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
23. februar 2018 af fosfor (Slettet)

det er en meget simple omskrivning af:
"udtrykket under rodtegnet" ≥ 0

Svar #3
23. februar 2018 af seltzer

Jamen så er der jo ingen problemer alligevel.

Mange tak!

Jeg står nu overfor et nyt problem - på sin vis også et formuleringsspørgsmål. Jeg bliver stillet vedhæftede spørgsmål og bestemmer P1(x) vha. udtrykket i introen. Jeg har forsøgt at lave opgaven, men jeg ved ikke om det fører derhen jeg gerne vil, og er alt i alt egentlig meget forvirret over, at funktionen er af 3 variable, men simplificeret til 1. Hvilken påvirkning har det på løsningen af opgaven?

Det vedhæftede er opgaveformuleringen, samt mit forsøg på en løsning.

Vedhæftet fil:hjem5SP.pdf

Skriv et svar til: Definitionsmængde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.