Matematik

Hjælp til mat aflevering - emner fra pensum

26. februar 2018 af Hejjegmanglerhjælp (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hey er der nogle som kan hjælpe mig - eller forklare mig opgave 3 (uden hjælpemidler) og opgave 8 fra det vedhæftede dokument? Hvis nogle har noget til de andre opgaver tager jeg også gerne i mod det! Men det kniber mest med de to ovenstående. 

Tak på forhånd!!


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. februar 2018 af Mathias7878

Opgave 3)

Når noget vokser/aftager med procentvis vækst, skal du anvende en eksponentiel model på formen y = bax til at beskrive udviklingen. Sæt y til at være antallet af brugere af den bestemte app til mobiltelefoner og x til at være antal år efter 2014. Hvad tror du, at og b er?

Opgave 8)

Prøv at læs herinde:

http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/differentialregning/monotoniforhold

- - -

 

 


Svar #2
26. februar 2018 af Hejjegmanglerhjælp (Slettet)

#1

Opgave 3)

Når noget vokser/aftager med procentvis vækst, skal du anvende en eksponentiel model på formen y = bax til at beskrive udviklingen. Sæt y til at være antallet af brugere af den bestemte app til mobiltelefoner og x til at være antal år efter 2014. Hvad tror du, at og b er?

Opgave 8)

Prøv at læs herinde:

http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/differentialregning/monotoniforhold

Hej, det er nemlig det jeg ikke helt ved. Kommer den til at så således ud: f(x)=250.000*(1+0,25) ? 


Brugbart svar (1)

Svar #3
26. februar 2018 af Mathias7878

Netop. Du skal bare lige udregne 1+0.25 og skrive 1.25 i stedet for. Ligeledes skal du opløfte det i x. Du vil få:

  \small f(x) = 250.000\cdot 1.25^x

- - -

 

 


Svar #4
26. februar 2018 af Hejjegmanglerhjælp (Slettet)

#3

Netop. Du skal bare lige udregne 1+0.25 og skrive 1.25 i stedet for. Ligeledes skal du opløfte det i x. Du vil få:

  \small f(x) = 250.000\cdot 1.25^x

Okay tusinde tak!! Så har jeg fået lavet 8 og 3, forstår du opgave 12? 


Skriv et svar til: Hjælp til mat aflevering - emner fra pensum

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.