Matematik
Eksponentiel funktion og lineær funktion
Jeg har brugt for hjælp til disse opgaver. Jeg er meget tidspresset.
I perioden 1987-1997 har Transportra°det hvert a°r opgjort det samlede antal biler, der er sendt til ophugning siden 1987. Opgørelsen viser, at det samlede antal biler, der er sendt til ophugning siden 1987, med god tilnærmelse kan beskrives ved funktionen
??(??) = 87880?? + 69550
hvor ?? er antal a°r efter 1987, og ??(??) er det samlede antal biler, der er sendt til ophugning i løbet af de ?? a°r
siden 1987.
b) Bestem det a°rstal hvor det samlede antal biler sendt til ophugning siden 1987 passerer 500.000.0
Opgave 5
Om en eksponentielt aftagende funktion ?? oplyses at grafen for ?? ga°r gennem punktet ??(3, 100), og at halveringskonstanten er 47.
a) Bestem en forskrift for ??.
Opgave 6
I en model antages det, at længden (ma°lt i mm) af en gedde er en lineær funktion af længden ?? (ma°lt i mm) af geddens øresten.
a) Bestem en forskrift for ??, na°r det oplyses at grafen for ?? ga°r gennem punkterne ??(3, 155) ??(10, 791).
b) Benyt forskriften til at bestemme længden af ørestenen hos en gedde, som har længden 500 mm.
Svar #1
26. februar 2018 af Mathias7878
Vedhæft opgaven som en fil i stedet for. Der mangler nemlig nogle vigtige informationer :=)
Svar #2
26. februar 2018 af AMelev
Læg lige et billede af opgaven op, så vi ikke skal gætte os til, hvadspørgsmålstegne betyder.
Svar #3
Hvis du er i tidsnød #0, vil det nok være en god ide at gøre som nævnt i #1 eller #2.
Svar #4
26. februar 2018 af Guest123 (Slettet)
Det er opgave 4(b), 5 og 6.
Svar #5
Opgave 5)
Du kan bestemme a ved, at du kender halveringskonstanten, som er 47. Indsættes 47 i stedet for halveringskonstanten i formlen for halveringskonstanten, kan a isoleres:
Derefter kan b bestemmes vha formlen:
Opgave 6)
a)
Anvend, at:
samt
hvor
b)
Løs
500 = L
Svar #10
Du kender ikke variablen a, men den kan isoleres, jf. den ligning, jeg har opstillet. Du kender x og y, fordi du får opgivet et punkt, hvor x er det første koordinat og y er det andet koordinat.
Skriv et svar til: Eksponentiel funktion og lineær funktion
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.