Biologi

Min rapport i biologi

26. februar 2018 af ya58 - Niveau: 9. klasse

Hej 

Jeg har vildt svært ved at finde svar på det jeg søger efter, så ville høre om nogle af jer kunne hjælpe med det.

spørgsmåålet lyder således:

Lyn, hvad sker der hvis man bliver ramt. - påvirker naturen. berøringselektricitet

håber i kan hjælpe mig :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. februar 2018 af Mikkeldkdk

Et lyn indeholder enorme mængder energi. 

Se selv lige fire facts som jeg lige kunne finde frem tid. 

1) Spændingsforskellen kan være op til flere hundrede millioner volt (MV) og strømstyrken kan være op til ca. 200 tusind ampere (kA), når lynet springer.


2) Den samlede energi, der overføres i de mikrosekunder lynet slår ned er forskellig fra lyn til lyn, men ligger i området fra 1.000.000.000 - 9.000.000.000 joule. Det er MEGA meget energi.

3) Fem 100 watts pærer, der brænder hele tiden i en måned bruger 5 * 100 W * 3600 sek * 24 timer * 30 dage = 1.3 * 109 joule eller ca. 360 kilowatt-timer (1 kWh = 3.6 * 106 joule). Langt størstedelen af energien afsættes dog i lynkanalen. Kun ca. 107 - 108 joule afsættes, der hvor lynet slår ned, afhængig af den elektriske modstand i det ramte objekt.

4) Temperaturen i selve lynet er typisk fra 15.000°C helt op omkring 30.000°C, altså op til ca. fem gange varmere end Solens overflade.

Kilde: DMI

Ud fra dette må man kunne konkludere at et lyn indeholder utrolige mængder energi, som hvis rammer et menneske kan få fatale konsekvenser for kroppen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. februar 2018 af AngelOneOne

Hej,

I forlængelse af det #1 skriver, kan du nok godt forestille dig, at udover den enorme varme du bliver udsat for, som selvom det kun sker i ganske få mikrosekunder, kan være farlig for din krop, så sker der også det, at selve elektriciteten som farer gennem din krop, bringer uorden i kroppens indre elektriske system. Det vil sige at elektriciteten fra lynet kan beskadige eller helt ødelægge nervebaner i kroppen, og lynets elektricitet , bringer totalt kaos, i det elektriske system (sinusknuden), der regulerer hjertets koordinerede sammentrækning og afslapning. Det kan både føre til en tilstand, hvor hjertet trækker sig ukoordineret sammen og dermed kraftigt nedsætter effektiviteten, eller at hjertet helt går i stå. Begge dele er listruende, som du jo nok kan forestille dig :o)

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #3
28. februar 2018 af ya58

Tusind tak for jeres svare, vil bruge dem:) 


Skriv et svar til: Min rapport i biologi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.