Engelsk

Udvidet eller simpel tid?

01. marts 2018 af Madsiso - Niveau: C-niveau

Hejsa, jeg sidder med denne opgave jeg ikke kan finde ud af. Jeg skal oversætte disse sætninger og sætte dem i udvidet eller simpel tid:

1. Hver søndag går jeg i kirke 

2. jeg var ved at klæde om, da min telefon faldt på gulvet. 

3. jeg spiser aldrig fra McDonalds

4. Se, det sner

5, Det regner altid i Bergen 

6. Jeg kan ikke tage telefonen lige nu, jeg sidder og spiser

7. jeg lavede lektier mens min kærste lå og sov. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. marts 2018 af Stygotius

-Hvis du skal oversætte de sætninger, så gør det dog !!!

I øvrigt hedder det  "jeg spiser aldrig  hos McDonald's"  -lige som det hedder "min kæreste".


Svar #2
01. marts 2018 af Madsiso

#1

-Hvis du skal oversætte de sætninger, så gør det dog !!!

Lidt svært når jeg ikke ved hvad udvidet tid og simpel tid er...


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. marts 2018 af Stygotius

I får næppe en  opgave om noget I aldrig har gennemgået.


Svar #4
01. marts 2018 af Madsiso

#1

-Hvis du skal oversætte de sætninger, så gør det dog !!!

I øvrigt hedder det  "jeg spiser aldrig  hos McDonald's"  -lige som det hedder "min kæreste".

Det er ikke mig der har lavet sætningerne, det min lære. Siden du er så god til at spotte fejl, burde du også forstå hvad jeg spørg om hjælp til :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. marts 2018 af vandkvinden (Slettet)

Every Sunday, I go to church (simpel tid ved vaner)

I was getting dressed when my phone fell on the floor. (klæde om er en handling der er i gang og ikke afsluttet, derfor udvidet. Telefonens fald er en afsluttet handling, derfor simpel)

I never eat food from McDonald's. (igen vaner, noget som altid  (eller her; aldrig) sker, derfor simpel)

It always rains in Bergen. 

I can not answer the phone right now, I am eating. (Udvidet datid er det, som tager længst tid, og simpel datid tager kortest tid)

I made my homework while my girlfriend was sleeping. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
01. marts 2018 af Roxanna

Udvidet og simpel tid er to former for tider. Der er regler for hvornår det skal være det ene og det andet. 

Jeg opremser lige hurtigt reglerne fra min grammatikbog, som jeg tror der kan hjælpe dig, og du eventuelt kan tjekke om det passer med #5. 

Simpel tid bruges: 

- om det, der gælder i almindelighed: In Norway it snows a lot. 

- om det, der sker regelmæssigt, vanemæssigt, gentagende: They have a drink together on Saturdays. 

- om en handling, der er afsluttet i fortiden: They have read the books I sent them. 

Udvidet tid bruges: 

- om det, der foregår over en begrænset periode: Look, it's snowing. 

- om det, man er i færd med: My parents are having a drink together at the pub. 

- om en handling der foregik over en periode i fortiden: She was painting the doors when her husband came home. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. marts 2018 af Stygotius

ad #1

Ja, jeg forstår at du skal lære om simpel og udvidet tid. Det får I næppe en prøve i hvis I aldrig er blevet undervist i det emne. Det ændrer ikke på at der er stave- og glosefejl.

"det min lære" -måske = "Det har min lærer


Brugbart svar (0)

Svar #8
01. marts 2018 af Stygotius

#6

Sagen har nu ikke noget med nutid og fortid at gøre. Simpel og udvidet tid findes begge steder.

"When I'm having breakfast I never answer my telephone".

"What is Peter doing?  -  He is digging the garden."

"Just as I was entering the kitchen I heard somebody knocking at the door."


Skriv et svar til: Udvidet eller simpel tid?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.