Studievalg og videregående studie

Spørgsmål angående medicin-studiet (AU og/eller SDU)

14. marts 2018 af Eepix (Slettet)

Hej,

Jeg er en 19-årig dreng, som blev student (HTX - biokemi-retning på Mat A, Kemi A og Biologi B) og har nogle spørgsmål angående medicin-studiet på henholdsvis AU og SDU (evt. også AAU og KU). 

Hej alle på Studieportalen,

Har nogle spørgsmål, som jeg håber i kan svare på :D

- Ville spørge jeg, hvorvidt karakterer er vigtige på studiet (er det fx. på medicin, hvor det er godt nok bare at få mindst 02, eller er det måske ligesom Jura, hvor man skal have høje karakterer for at få et fedt advokatjob)?

- Er der mulighed for at få studiejob inden for studiet? Kender godt til FADL, men er det nemt at få job hos dem?

- Hvordan er jobmulighederne, og hvilken indflydelse har karakterne på det?

- Hvor god skal man være til biologi for at læse denne uddannelse (fik 10/10 i årskarakter, men føler stadig ikke, at det er helt min stærke fag. Føler det er mest her, jeg er usikker. Ved ikke om jeg er så god til biologi.)

- Er det svært at udenadslære bl.a. de mange latinske navne, begreber osv. (er også bange for at jeg ikke kan huske alle begreber/navne)?

Håber i kan svare på mine spørgsmål (eller måske bare nogle af dem). Virkelig værdsat :D

Forsæt god dag :D


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. marts 2018 af Egofaciens

Arbejdsløsheden blandt læger er generelt meget lav :)

Jeg er næsten helt sikker på, at karakterer ikke spiller nogen rolle på jobmuligheder, men at fx erfaring ift forskning osv spiller en større rolle. 

Der er mange forskellige jobs, du kan få som medicinstuderende! Der er en del facebookgrupper forbeholdt medicinstuderende i de forskellige universitetsbyer, hvor job-opslag regelmæssigt bliver lagt op til både bachelor- og kandidatstuderende.

Ift hvor god man skal være til biologi, så skal du jo studere medicin, hvor biologi fylder meget. Men jeg tænker, at så længe man er målrettet og synes at studiet er spændende, så kommer man i hvert fald langt. (http://studier.ku.dk/bachelor/medicin/)

Om det er svært at udenadslære kommer nok også super meget an på dig :) Helt umuligt er det nok ikke.


Svar #2
14. marts 2018 af Eepix (Slettet)

#1 Tak for dit svar. 

P.S. dette gælder alle: Hvor svært er det at få mindst 02 til eksamenerne?


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. marts 2018 af Egofaciens

Igen, så tror jeg ikke, at man kan komme med et helt specifikt svar, men jeg vil da tro, at det kræver en del at få 02. Det betyder jo, at du har bestået, og derfor er klar til at komme videre i forløbet, så du skal stadig læse op og forstå :-) 

Men igen; det afhænger helt 100 % af, om man er typen, der fx husker super godt, og derfor kan læse op i kort tid ift en der måske har brug for at læse op fra 7-16 for at bestå :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. marts 2018 af guzbak

Mht at lære latin er det primært anatomidelen, der rummer dette. Herefter bliver det som ganske almindelig tale og du ved nærmest ikke hvad "bugspytkirtlen" er, før der bliver sagt pancreas :)
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Spørgsmål angående medicin-studiet (AU og/eller SDU)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.